arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Personlig handläggare inom aktivitetsersättning i Borås

  • Ort

    Borås

  • Yrkesroll

    Personlig handläggare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    13 maj

  • Sök jobbet senast

    26 maj

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som personlig handläggare är du medarbetare i staten med uppdraget att hjälpa våra försäkrade så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I ditt arbete bedömer du om individen har rätt till aktivitetsersättning genom att göra kvalificerade utredningar. Du identifierar också individens behov av insatser för att aktivt planera och samordna rehabilitering tillsammans med individen. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som individen kan behöva stöd av till exempel Arbetsförmedlingen, hälso- och sjukvården samt eventuellt föräldrar och skolan. Du träffar individen via digitala kanaler och i personliga möten.

Inom vårt område har vi valt att skapa ett gemensamt team som i huvudsak utreder ansökningar om aktivitetsersättning vid förlängd skolgång och det är till detta team som vi nu rekryterar. I arbetet ingår att ansvara för planering under tid med ersättning tillsammans med individen och samverkanspartners. Denna planering sker främst via telefon. 

Som personlig handläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.

Du kan läsa mer om aktivitetsersättning på vår webbplats.

Vi söker dig som

  • har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är stabil och förtroendeingivande
  • samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
  • har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • har god kommunikativ förmåga
  • har datorvana
  • har körkort för personbil.

Det är meriterande om du

  • har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer
  • har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontaktpersoner


Chef: Maria Aronsson Dahl, tel. 010-119 49 44 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Linda Ekman, tel. 010-111 33 00 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Hani Shekhanzai, tel. 010-119 50 02 Saco-S: Mattias Lindgren, tel. 010-119 56 41 Seko: fseko@forsakringskassan.se

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 26 maj 2019.