arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Pensionsmyndigheten söker en säkerhetsspecialist inom säkerhetsskydd

  • Yrkesroll

    Säkerhetsrådgivare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    9 november

  • Sök jobbet senast

    30 november

Om jobbet

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 361 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 600 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1400 medarbetare på åtta orter.

Vi gör pensioner enklare


Nu stärker vi vår roll i det civila försvaret och söker en säkerhetsspecialist med inriktning mot säkerhetsskydd.

Pensionsmyndighetens säkerhetsarbete drivs systematiskt enligt ett säkerhetsledningssystem, för att på ett effektivt sätt leva upp till interna och externa krav. Enheten har det övergripande ansvaret för säkerheten och krisberedskapen i myndigheten och består av fem medarbetare men växer nu. Enhetschefen är även säkerhetschef. Vi söker nu ytterligare en kollega inom säkerhetsskyddsområdet.

Vi erbjuder:

- spännande uppdrag hos en viktig samhällsaktör
- utvecklande arbete på en modern myndighet med höga framtidsambitioner
- en trevlig arbetsplats med kompetenta och hjälpsamma kollegor
- som statligt anställd har du goda anställningsvillkor och många förmåner, dessutom värdesätter vi god balans mellan jobb och fritid
- vi sitter i ljusa och nyrenoverade lokaler centralt placerade i Hornstull på Södermalm i Stockholm.

Som specialist inom säkerhetsskydd kommer du att ha nära samarbete med kollegorna på enheten. I din roll kommer du att stödja organisationen på olika sätt.

Arbetsuppgifter som ingår i rollen:

- strategisk styrning, stöd, uppföljning och samordning av myndighetens säkerhetsskyddsarbete
- driva och leda arbetet med myndighetens säkerhetsskyddsanalys
- agera stöd kopplat till olika former av utveckling, förvaltning och upphandlingar i myndigheten.
- stötta med säkerhetsskyddskompetens inom området krisberedskap och civilt försvar
- genomföra och dokumentera analyser och utredningar
- delta i aktiviteter för att främja högt säkerhetsmedvetande och god säkerhetskultur
- delta i externa nätverk

Andra kvalificerade arbetsuppgifter kan förekomma, utifrån behov, bakgrund och eget intresse.

Pensionsmyndighetens uppdrag är samhällsviktigt och av betydelse för Sveriges säkerhet. Myndigheten omfattas av externa författningar som exempelvis Förordningen om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap, MSB:s föreskrifter om statliga myndigheters informationssäkerhet, Säkerhetsskyddslagen, Socialförsäkringsbalken, Dataskyddsförordningen, Offentlighets- och sekretesslagen och Arkivlagen.

Myndigheten bedriver ett offensivt utvecklingsarbete bland annat inom e-förvaltning och samverkar mycket ofta med externa parter inom olika områden.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har:
- minst 3 års erfarenhet av att ha arbetat med säkerhetsskydd
- god kunskap om och erfarenhet av praktisk tillämpning av relevanta externa regelverk t.ex. säkerhetsskyddslagstiftningen
- vana att skriva analyser, rapporter och styrande dokument
- relevant akademisk examen.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet inom offentlig verksamhet
- erfarenhet av större upphandlingar
- erfarenhet av signalskydd
- erfarenhet inom området krisberedskap och civilt försvar
- kunskap om den finansiella sektorn

Egenskaper:

Du brinner för säkerhet. Du arbetar målinriktat för att åstadkomma resultat. Du har lätt för att samarbeta och bygga långsiktiga relationer. Du är pragmatisk och lyhörd med ett gott omdöme och hög integritet. Du är trygg, stabil och har god självinsikt. Du har god kommunikationsförmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift.

I urvalet lägger vi särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt:

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning om 6 månader. Placeringsort är Stockholm.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.

Arbetspsykologiska tester och arbetsprover kan förekomma under rekryteringsprocessen.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information:

För mer information om tjänsten kontakta:
Säkerhetschef Lotta Oscarsson, tel. 010-454 22 35

Fackliga representanter:

Linda Modin, Saco, tel. 072-210 29 83
Helena Blomkvist, ST, tel. 072-210 28 53

Välkommen med din ansökan senast 30 november 2020. Märk din ansökan med PSL 2020-156.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Säkerhetsrådgivare

Lön

Fast lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid 100% Tillsvidare -