arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Områdeschef till Utveckling och Stöd inom Föräldraförsäkring i Stockholm

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Kontorschef, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    26 juli

  • Sök jobbet senast

    25 augusti

Om jobbet

Avdelningen för barn och familj har ca 2400 medarbetare varav ca 1300 arbetar inom verksamhetsområde Föräldraförsäkring. Området Utveckling och Stöd är placerad i Stockholm och består av ca 12 medarbetare.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder verksamheten utifrån en helhetssyn och med respekt för fattade beslut. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för områdets resultat och för sin egen utveckling. I rollen som Områdeschef ingår personalansvar, budgetansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för ditt område. Du förväntas att ta ett strategiskt helhetsansvar för ditt område och för utvecklingen av vår verksamhet inom Föräldraförsäkringen, men även att agera operativt utifrån lokala förutsättningar och behov inom arbetsgruppen.

Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du medarbetarna i ditt område en utvecklande och hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.

Som Områdeschef inom utveckling och stöd område är du första linjens chef för en arbetsgrupp av verksamhetsutvecklare och försäkringssamordnare. Områdets uppdrag innefattar bland annat att utveckla och förvalta handläggningsprocesser, ta fram metod- och tillämpningsstöd för bedömning av rätten till förmån samt att kravställa IT-stöd. Även beredningar, information och utbildning är en del av uppdraget. Vår verksamhetsutveckling bedrivs utifrån agila principer och sker i nära samarbete med övriga berörda avdelningar inom myndigheten.

Du ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp och bidrar där med din kompetens och ditt engagemang så att vi når uppsatta mål inom verksamheten. Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa samarbeten och i mediekontakter.

Vi söker dig som
  • Har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
  • Har god ledarskapsförmåga
  • Är initiativtagande, målinriktad och skapar resultat
  • Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
  • Har god självkännedom och är stabil som person
  • Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
  • Samarbetar och samverkar effektivt med andra
  • Har god kommunikativ förmåga

Det är meriterande om du

  • Har erfarenhet av operativt och strategiskt ledarskap
  • Har erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet
  • Har erfarenhet av nära samarbete med kollegor på distans
  • Har god förståelse för Försäkringskassans uppdrag
  • Har erfarenhet av att leda verksamhet och arbeta utifrån agila principer.
  • Har erfarenhet av att leda utvecklingsprojekt
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner


Chef (för frågor om tjänsten): Stefan Forsberg, tfn 010 119 69 12. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Emil Jarengrim, emil.jarengrim@fk.se. Fackförbundet ST: Evelyn Isaksen, 010-119 22 14, Saco-S: Louise Henriksson, 010-118 40 55, Seko: Irre del Barba, 010-115 30 87.

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 25 08 2019.