arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Omprövare i Jönköping

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    12 september

  • Sök jobbet senast

    20 september

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som omprövare tar du tillvara kundens rättigheter genom att göra en ny fullständig prövning av beslut där kunden begärt att få Försäkringskassans beslut omprövat.

Omprövningen syftar dels till att rätta felaktigheter i det tidigare beslutet, dels att beakta situationer där det tidigare beslutet var rätt vid beslutstillfället men där någon ny omständighet inträffat som kan påverka den enskildes rätt till ersättning. Du fattar självständigt tydliga och rättssäkra beslut där du bemöter kundens anspråk inom den prövningsram som gäller för det aktuella beslutet.

Du bidrar till att skapa förutsättningar för både Försäkringskassan och Omprövningsenhetens mål och strategier kan nås. Du bidrar till en hög rättssäkerhet, service och effektiva arbetsprocesser inom omprövningen såväl som i socialförsäkringen i stort. I ditt arbete arbetar du aktivt för en ständig förbättring av kvaliteten i arbetsprocess och handläggning och stödjer lärandet i handläggningen av individärenden.

Du kommer arbeta i team. Teamen planerar, genomför, följer upp och förbättrar arbetet i enlighet med omprövningsenhetens och Försäkringskassans övergripande uppdrag. Du kommer att samarbeta med omprövare på olika orter.

På omprövningsenheten i Jönköping omprövar vi ärenden inom underhållsstöd, assistansersättning, handikappersättning, vårdbidrag, omvårdnads- och merkostnadsersättning, samt sjukpenning och SGI.

Vi söker nu omprövare inom flera olika förmåner.

Vi söker dig som

  • Har examen från högskola/universitet, gärna med inriktning samhällsvetenskap eller juridik, eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga.
  • har ett systematiskt och noggrant tillvägagångssätt och levererar resultat utifrån överenskommelse
  • förstår och analyserar effektivt komplexa frågor
  • samarbetar effektivt med andra och delar med sig av kunskaper, erfarenheter och information
  • stödjer andra i strävan efter att uppnå gemensamma mål
Det är meriterande om du: 
  • har fördjupad kunskap inom socialförsäkring och förvaltningsrätt
  • har erfarenhet av att handleda eller på annat sätt förmedla dina försäkringskunskaper
  • har tidigare yrkeserfarenhet av att arbeta i en produktionsinriktad arbetsmiljö
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontakt


Chef: Malin Malmgren, tel 010-117 35 08 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Annika Sörensen, tel. 010-111 66 00 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Ann-Louise Högström, tel 010-113 91 43 Saco-S: Jenny Atterland, tel 010-119 46 20. Seko: Irre del Barba, tel 010-115 30 87.

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast 20 september 2019.