arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Migrationshandläggare till Nationellt servicecenter i Sundybyberg

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    19 juli

  • Sök jobbet senast

    1 augusti

Om jobbet

Vi söker migrationshandläggare till Nationellt servicecenter i Sundbyberg.

Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av mötet med människor och ett kontinuerligt lärande.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

På Nationellt servicecenter (NSC) arbetar du i receptionsmiljö och ger service till de som kommer till vår reception. Samtalen kan handla om att underrätta om beslut eller informera om Migrationsverkets processer samt vägleda och ge service. Du förväntas hålla dig uppdaterad i aktuella frågor och ta ansvar för att utveckla din kompetens. Till ditt stöd finns teamledare och kompetenta kollegor vars syfte är att skapa rätt förutsättningar för att du ska lyckas i ditt uppdrag.

Som migrationshandläggare arbetar du med att handlägga, utreda, besluta och ta fram förslag till beslut i olika typer av ärenden. Besluten har rättslig verkan för enskilda personer och påverkar deras rätt till förmåner, rättigheter och skyldigheter. Därutöver arbetar du med administration där du hanterar akter och handlingar som har kommit in eller upprättats i ett ärende.
I din roll möter du och har samtal med personer som har ett ärenden hos Migrationsverket och andra intressenter. Du identifierar och hanterar eventuella särskilda behov hos personer och i förekommande fall håller du samtal med vuxna och barn i utsatta situationer. I receptionen arbetar du i huvudsak med mottagningsrelaterade frågor.

Personliga kompetenser

Du arbetar bra med andra människor. Relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar. Kommunicerar på ett tydligt sätt. Du har förmågan att bemöta olika personer med olika frågeställningar. Säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Påminner och följer upp. Har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt ser möjligheterna i förändringar.
Du är skicklig att ge bra service, gärna från receptionsmiljö.

Krav

• Akademisk utbildning med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet
  • Kunskap om och erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga ärenden
  • God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
  • Goda kunskaper i Officepaketet samt de IT-system som Migrationsverket hanterar(Skapa och Stamm i huvudsak)
  • Erfarenhet av arbete med krav på god service

Meriter

• Erfarenhet av professionellt bemötande
  • Utredningsvana

Upplysningar

Anställningsform: tillsvidare med provanställning 
Arbetstider: kontorstider
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Sundbyberg
Tillträde: Enligt överenskommelse   

Vill du veta mer

Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.

Ansökan

Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 1 augusti 2021. Vi tar endast emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet.

I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och Migrationsverkets värdeord mod, empati och tydlighet.

När du registrerar din ansökan kan du komma att få besvara ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan. Ansökningar med ofullständigt CV eller uteblivna svar på frågor beaktas inte i lika stor utsträckning. Som en del i rekryteringsprocessen kan du behöva genomföra tester och/eller arbetsprover. Om du kallas till intervju kan du också komma att behöva besvara ett antal frågor kopplat till säkerhet.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Individuell lönesättning tillämpas

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning