arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Migrationsassistent till tillståndsenhet 1 i Umeå

  • Yrkesroll

    Administrativ assistent

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    8 oktober

  • Sök jobbet senast

    18 oktober

Om jobbet

Vi söker migrationsassistenter till tillståndsenhet 1 i Umeå.

Vi erbjuder en miljö som präglas av mötet med människor och varierande arbetsuppgifter. Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av mötet med människor och ett kontinuerligt lärande.

Vid tillståndsenhet 1 i Umeå på Migrationsverket handlägger man ärenden kopplat till tillståndsprocessen som till exempel passärenden, uppehållstillstånd och ärenden kopplade till den fria rörligheten. Vi arbetar teambaserat och enheten består av tre team.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som migrationsassistent arbetar du med att registrera och hantera ansökningar samt hantera handlingar och akter i dokument- och ärendehanteringssystem.  Du hanterar post, arkiverar och lämnar ut allmänna handlingar efter sekretessbedömning. Därutöver arbetar du med administrativa uppgifter till exempel i samband med möten och frågor från sökanden. I din roll ger du service till medarbetare internt. Arbetet kräver hög noggrannhet och struktur. Även receptionsarbete kan ingå i rollen.

Personliga kompetenser

Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du är strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Vidare är du noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard och lägger ner stor vikt vid att man lever upp till dessa. Har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Ser möjligheterna i förändringar. Stor vikt kommer att läggas vid de personliga kompetenserna.

Krav


- Gymnasieutbildning eller annan utbildning som bedöms vara lämplig för rollen
- Erfarenhet av administrativt arbete
- Erfarenhet av arbete med krav på god service
- Mycket god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
- Goda kunskaper i Officepaketet

Meriter


- Erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga ärenden
- Erfarenhet av att hantera handlingar i arkiv och ärendehanteringssystem

Upplysningar

Anställningsform: Vikariat tom 2022-12-31
Arbetstider: Kontorsarbetstider
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Umeå
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse

Vill du veta mer

Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.

Ansökan

Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 18 oktober 2021. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet.

I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och Migrationsverkets värdeord mod, empati och tydlighet.

När du registrerar din ansökan kan du komma att få besvara ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan. Ansökningar med ofullständigt CV eller uteblivna svar på frågor beaktas inte i lika stor utsträckning. Som en del i rekryteringsprocessen kan du behöva genomföra tester och/eller arbetsprover. Om du kallas till intervju kan du också komma att behöva besvara ett antal frågor kopplat till säkerhet.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Administratör/Administrativ assistent

Lön

Individuell lönesättning tillämpas

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100*%. Tillträde: Snarast enligt överenskommelse Visstidsanställning