arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Migrationsassistent till Kontaktcenter i Norrköping

  • Yrkesroll

    Kundtjänstmedarbetare

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    23 november

  • Sök jobbet senast

    5 december

Om jobbet

Vi söker migrationsassistenter till kontaktcenter i Norrköping.

Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld, frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan.

Kontaktcenters uppdrag i korthet är att besvara frågor som inkommer till Migrationsverket i huvudsak via telefon men även via mail på svenska och engelska.

Vi finns på fem platser runt om i landet och söker nu dig som vill arbeta på vår enhet i Norrköping som består av ca 25 medarbetare.

Huvudsakliga arbetsuppgifter


Som migrationsassistent på kontaktcenter kommer du arbeta med att hjälpa sökande och andra intressenter genom att besvara inkommande telefonsamtal och mejlförfrågningar på både svenska och engelska. Du kommer ge stöd och information samt besvara allmänna och kvalificerade frågor inom våra verksamhetsområden.

Du kommer ingå i ett team men arbetar självständigt i vårt kontorslandskap. Du förväntas hålla dig uppdaterad i aktuella frågor och ta ansvar för att komma framåt i din kompetensutveckling. Till din hjälp har du teamledare vars uppgift är att skapa rätt förutsättningar för att du ska lyckas i ditt uppdrag.

Våra teamledare arbetar utifrån ett coachande förhållningssätt och lägger stort fokus på att vara närvarande och lyhörd för dig så att du ska kunna göra ett bra arbete.

Personliga kompetenser


I din roll som migrationsassistent är det viktigt att du är trygg, stabil och kan skilja på det personliga och professionella. Du kommunicerar tydligt, välformulerat och anpassar ditt sätt att förmedla information till mottagaren.

Vidare är du uthållig, noggrann och väl medveten om din förmåga att balansera kvalitet med kvantitet. Du har dessutom erfarenhet och god förmåga att söka information med hjälp av olika verktyg.

Krav


- Gymnasieutbildning eller annan utbildning som bedöms vara lämplig för rollen
- Erfarenhet av arbete med krav på pedagogisk förmåga
- God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska
- God datorvana samt god orienteringsförmåga i webbverktyg
- Goda kunskaper i Officepaketet

Meriter


- Erfarenhet av arbete i en guidande eller vägledande roll, i exempelvis kundtjänst eller support, som arbetsgivaren bedömer som relevant
- Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet

Upplysningar

Anställningsform: Tillsvidare med provanställning
Arbetstider: Kontorsarbetstid
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Norrköping
Tillträde: 2022-02-01. Anställningen inleds med fyra veckors introduktionsutbildning

Vill du veta mer

Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.

Ansökan

Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 5 december 2021. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet.

I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och Migrationsverkets värdeord mod, empati och tydlighet.

När du registrerar din ansökan kan du komma att få besvara ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan. Ansökningar med ofullständigt CV eller uteblivna svar på frågor beaktas inte i lika stor utsträckning. Som en del i rekryteringsprocessen kan du behöva genomföra tester och/eller arbetsprover. Om du kallas till intervju kan du också komma att behöva besvara ett antal frågor kopplat till säkerhet.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Kundtjänstmedarbetare

Lön

Individuell lönesättning tillämpas

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: 2022-02-01 Tillsvidareanställning