arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Medarbetare till Second Line på Migrationsverket i Norrköping

  • Yrkesroll

    Helpdesktekniker/Supporttekniker

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    21 juni

  • Sök jobbet senast

    19 augusti

Om jobbet

Supportenheten söker nu en expert till Second Line på Migrationsverket i Norrköping.

På Supportenheten arbetar cirka 20 medarbetare varav 6 ingår i Second Line-teamet. Medarbetarna i teamet har olika bakgrunder och kompetenser och hjälps tillsammans åt att lösa ärenden som når Second Line. Du får jobba självständigt med stort ansvar där sin insats både betyder något och värdesätts, samtidigt finns utrymme för samarbete och kunskapsutbyte!

Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. På Migrationsverket gör du skillnad och bidrar till samhällsnyttan, samtidigt som du får en trygg och stabil anställning.

Supportenheten är en del av Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen och tillsammans med personal på övriga enheter arbetar vi med en helhetssyn kring IT-drift och support. Vår primära arbetsuppgift är att ge verksamheten support i deras arbete. Tillsammans med andra enheter arbetar vi även aktivt med att förbättra Migrationsverkets IT-infrastruktur och IT-system.

Huvudsakliga arbetsuppgifter


På Second Line jobbar du med att felsöka och lösa problem som uppstår i våra egenutvecklade system. Ärendena kommer in till teamet genom Helpdesk som eskalerar mer svårlösta incidenter till Second Line. Felsökningen utförs bland annat genom att felsöka i verksamhetssystemen, göra uppslag i databaser och läsa felloggar via logghanteringssystem. Rättelser genomförs frekvent direkt i databasen vilket kräver insikt i hur en relationsdatabas fungerar. Arbetet kräver också god samarbetsförmåga då arbetsuppgifterna ofta kräver gränsöverskridande kunskaper.

Andra typer av ärenden som också hanteras inom Second Line är att på begäran göra informationsuttag från databasen samt administrera texter och koder som används i våra verksamhetssystem. Arbetsuppgifterna varierar och du kommer lära dig att hantera flera olika typer av ärenden beroende på applikation och IT-plattform. Det är därför viktigt att du har en bred baskunskap inom IT och har lätt för att ta tillgodogöra dig nya arbetssätt. Gillar du utmaningar och varierande arbetsuppgifter är detta jobbet för dig.

Personliga kompetenser


Du tar initiativ och sätter igång aktiviteter samt uppnår resultat. Du motiveras av problemlösning där du kan analysera och bryta ner problem i sina beståndsdelar. Vidare har du intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du är även flexibel och anpassar dig till rådande omständigheter samt ser möjligheter i förändringar.

Du är serviceinriktad och värdesätter att lösa problem tillsammans med dina kollegor. Vidare är du även flexibel och anpassar dig till rådande omständigheter samt ser möjligheter i förändringar. Du tar initiativ och sätter igång aktiviteter samt uppnår resultat.

Krav


- Du har en för befattningen relevant högskoleutbildning inom IT-området eller motsvarande kunskap förvärvad genom relevant arbetslivserfarenhet.
- Du har god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
- Då tjänsten kommer bli placerad i säkerhetsklass krävs även svenskt medborgarskap. Inför anställning kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll genomföras

Meriter


- Goda kunskaper inom SQL
- Erfarenhet av arbete inom IT-support
- Erfarenhet av felsökning inom mjukvara
- Erfarenhet från Migrationsverkets verksamhet

Upplysningar


- Anställningsform: Tillsvidare med tillämpad provanställning
- Befattning: Expert
- Kontorsarbetstid
- Vi tillämpar individuell lönesättning
- Placering: Norrköping
- Tillträde: Snarast

Vill du veta mer


Om du har frågor gällande rekryteringsprocessen är du välkommen att mejla oss på rekrytering@migrationsverket.se. Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.

Ansökan


Välkommen med dina ansökningshandlingar. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

På Migrationsverket är vi cirka 5 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor, och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Varje dag söker sig människor till Sverige för att arbeta, studera, bo eller söka skydd här. Migrationsverkets uppdrag är att pröva ansök­ningar för dem som vill stanna i Sverige. I det större perspektivet bidrar vi till att migrationen till vårt land funge­rar och ett konkurrenskraftigt Sverige. Vi fyller en viktig roll i samhället - vårt jobb är viktigt på riktigt.

I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och av mod, empati och tydlighet.

Vi använder urvalsfrågor i ansökningsförfarandet. Besvara dessa så utförligt du kan eftersom dina svar avgör om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. Vi använder också ofta tester för att vidare bedöma din skicklighet för den sökta tjänsten. Kallas du till intervju kan du behöva besvara frågor kopplat till säkerhet. 

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.

Önskar du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på vår Lediga jobb-sida på webben https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb.html

Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi undanber oss därför telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Helpdesktekniker/Supporttekniker

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Snarast möjligt Tillsvidareanställning