arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Medarbetare till IT-arkitektur- och säkerhetsenheten

  • Yrkesroll

    Säkerhetsansvarig, IT

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    23 november

  • Sök jobbet senast

    12 december

Om jobbet

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.

På IT-avdelningen ges du möjligheten att ha placeringsort antingen i Östersund, Gävle eller Norrköping. Avdelningen består av fyra enheter, IT-projektenheten, IT-arkitektur- och säkerhetsenheten, IT-leveransenheten och IT-förvaltningsenheten. Vi är totalt cirka 60 medarbetare på avdelningen och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Arbetet med IT-säkerhet inom Statens servicecenter handlar om att förebygga, upptäcka och säkerställa åtgärder av teknisk natur såväl som brister relaterade till arbetssätt. I din roll som IT-säkerhetsspecialist behöver du ha förståelse för tekniska system i kombination med verksamhetskunskap om risker, brister och hot. Du kommer att kontinuerligt följa upp IT-säkerhetsarbetet inom myndigheten.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Kontinutitetsarbete
• Revidera och förvalta kontinutetsplan
  • Planera och leda övningar
  • Stöd till förvaltning i arbetet med återställningsplaner
• Säkerhetsgranskningar av pågående leveranser och nya systemstöd
  • Planera och avropa externt stöd för säkerhetsgranskning
  • Planera och följa upp effekter av vidtagna säkerhetsåtgärder i en leverans
I tjänsten ingår en aktiv roll i hanteringen av IT-säkerhetsincidenter samt att du bidrar aktivt till områdets utveckling och enhetens totala IT-säkerhetsförmåga.

Vi erbjuder en tjänst med stor möjlighet till eget ansvar och frihet i utförande av arbetsuppgifter.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  • Relevant akademisk examen eller motsvarande annan utbildning inom området som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
  • Dokumenterad flerårig erfarenhet från att ha arbetat med strukturerat IT-säkerhetsarbete

Vidare ska du ha följande förmågor:

  • Att vara förtroendeingivande
  • Kunna vara självständig i ditt arbete
  • Att kunna arbeta strukturerat i ditt arbete
  • God kommunikativ förmåga som gör att du kan uttrycka dig väl både muntligt och skriftligt på svenska för att tydligt kunna förmedla budskap
  • God samarbetsförmåga och kunna samverka med andra organisationer och intressenter för att åstadkomma resultat
  • Att kunna ha ett helhetsperspektiv inom säkerhetsområdet

Dessutom är det meriterande om du har:

  • Erfarenhet av arbete med ledningssystem inom informationssäkerhet (ISO27001 eller motsvarande)
  • Certifiering som CISSP, Security+ eller motsvarande
  • Dokumenterad erfarenhet av etablerade projektmetodiker som PEJL, PPS, PROPS eller motsvarande
  • Dokumenterad erfarenhet av IT-säkerhetsarbete inom följande områden:
• Audit och säkerhetsloggning
  • Identity and access management
  • Systemintegration och integrationsplattformar
  • Kontinuitet och riskplanering

Övrigt

Anställningen är 100 % och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i antingen Östersund, Gävle eller Norrköping. Startdatum efter överenskommelse. Anställningen kan innebära visst resande.

Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 12 december 2021. 

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Säkerhetsansvarig, IT

Lön

Månadslön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat