arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt söker en kanslisamordnare

  • Yrkesroll

    Domstolssekreterare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    13 maj

  • Sök jobbet senast

    3 juni

Om jobbet

Om arbetsplatsen
Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 330 anställda.

Hovrätten är belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm.

Mark- och miljööverdomstolen, en av specialavdelningarna inom Svea hovrätt, prövar bland annat frågor enligt miljöbalken såsom tillstånd till miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet samt överprövar vissa beslut från länsstyrelse och kommun. Domstolen prövar även överklagade fastighetsmål och mål enligt plan- och bygglagen, PBL, från hela landet. Mark- och miljööverdomstolen är sista instans i ett flertal måltyper och har en prejudikatbildande roll.

Arbetsuppgifter

Mark-och miljööverdomstolen söker en kanslisamordnare till sin beredningsorganisation som består av ett kansli med domstolshandläggare som leds av en handläggarchef samt föredragande jurister och fiskaler. Som kanslisamordnare förväntas du vara navet bland domstolshandläggarna. Förutom att utföra arbetsuppgifter som utförs av domstolshandläggare kommer dina ansvarsområden bl. a. vara:

- Mottagande och introduktion av nya domstolshandläggare
- Fungera som ett kunskapsstöd åt övriga medarbetare inom beredningsorganisationen
- Löpande utvärdera behovet av utbildning för domstolshandläggare
- Ombesörja att avdelningens kansli är bemannat för telefonpassning m.m. under expeditionstid
- Vid behov biträda handläggarchefen i dennes arbete
- I övrigt fullgöra de uppgifter som chefen för avdelningen bestämmer

Kvalifikationskrav

Vi söker dig som har lägst gymnasial utbildning samt minst två års erfarenhet av framgångsrikt administrativt arbete på domstol. Kunskaper i de olika måltyperna som finns på Mark- och miljööverdomstolen kan vara meriterande.

För att lyckas i rollen är du ansvarstagande och har ett stort engagemang i ditt arbete. Du är noggrann, strukturerad och har ett digitalt arbetssätt. Rollen förutsätter att du har en hög grad av personlig mognad och att du har integritet. Du har en förmåga att skapa goda relationer till dina kollegor och att du sätter värde på att aktivt bidra till utvecklingen av verksamheten. Du har också en förmåga att förutse problem och arbeta lösningsfokuserat.

För att trivas i rollen behöver du också kunna vara flexibel och ha en utpräglad känsla för service. Det är viktigt att du, inte minst under perioder med hög arbetsbelastning, kan prioritera arbetet effektivt för att nå uppsatta mål, samt bibehålla hög kvalitet i det du levererar. Du har en väl utvecklad kommunikativ förmåga, vilket innefattar att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift och att du är skicklig på att förmedla kunskap och information till dina kollegor. Erfarenhet av handledarskap kan vara meriterande.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Domstolssekreterare

Lön

Månadslön. Individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders inledande provanställning. Tillsvidareanställning