arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Licensadministratör/License Manager

  • Yrkesroll

    IT-samordnare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    14 juli

  • Sök jobbet senast

    23 augusti

Om jobbet

Vill du vara med och utveckla Skatteverkets SAM-verksamhet?
Skatteverkets it-avdelning bygger upp en ny central funktion för myndighetens licenshantering och behöver förstärkning av en driven och lösningsorienterad licensadministratör.

Om jobbet

Som licensadministratör kommer du att tillsammans med kollegor arbeta med att dels optimera Skatteverkets innehav av programvarulicenser, dels vidareutveckla våra processer och rutiner inom området Software Asset Management, SAM.

Du kommer också spela en viktig roll i att sätta upp och implementera vårt nya SAM-verktyg enligt best practice.

I dina arbetsuppgifter ingår att


- inventera myndighetens licensinnehav
- genomföra interna licensrevisioner
- bistå med kartläggning av behov och användning av programvara
- delta i upphandling och inköp av ny programvara
- förbättra processer och rutiner
- vara en kontaktperson för Skatteverkets programvaruleverantörer
- delta i både interna och externa samarbetsforum som rör licensfrågor.

Du kommer att tillhöra analyssektionen på it-avdelningens controllerenhet, med placering i Solna.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du


- vara kreativ och lösningsorienterad
- vara analytisk och noggrann
- vara van vid självständigt arbete
- ha god förmåga att uttrycka dig både muntligt och skriftligt på svenska och engelska
- vara hjälpsam och ha god samarbetsförmåga
- vara kommunikativ och pedagogisk.

Du ska även ha


- högskoleutbildning inom ekonomi eller juridik alternativt motsvarande kompetens förvärvad genom arbete och som Skatteverket bedömer relevant för rollen
- erfarenhet av att arbeta med licens- och avtalsfrågor
- ha god förmåga och vana att sammanställa och presentera rapporter

Det är önskvärt om du dessutom har


- erfarenhet av arbete med något SAM-verktyg, exempelvis Snow eller Flexera
- kunskap om licensmodeller och avtalsformer som tillämpas av de större programvaruleverantörerna, exempelvis Oracle, Microsoft, IBM och Adobe
- certifiering eller motsvarande inom ITIL och ISO/IEC 19770
- certifiering som IAITAM CSAM.

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

Arbetsuppgifterna är placerade i säkerhetsklass och vi kommer att genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll före beslut om anställning.

https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • IT-samordnare

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning