arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kvalificerad utredare, arbetsgivarområdet, Storföretagsenheten

  • Ort

    Solna

  • Yrkesroll

    Kvalificerad skattehandläggare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    7 december

  • Sök jobbet senast

    7 januari

Om jobbet

Det vi gör på Skatteverket har betydelse för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige. Vi ska skapa förutsättningar i kundens vardag och underlätta med digitala tjänster. Vår övergripande ambition är att Skatteverket ska fortsätta att ligga i framkant och vara ett föredöme inom svensk statsförvaltning. Framtiden är inget som ska upptäckas utan något vi gemensamt, tillsammans med andra, är med och skapar. Vi har stora möjligheter att göra skillnad.

Storföretagsavdelningen ansvarar för en stor del av skattebasen genom ansvaret för skattehantering avseende de allra största företagen i Sverige och de finansiella företag som står under finansinspektionens tillsyn. Vi ansvarar dessutom för all hantering av punktskatt, offentliga enheter, skattebrottsenheten samt beskattning av utländska företag verksamma i Sverige. Avdelningen har enheter i Solna, Malmö, Göteborg/Jönköping och Ludvika/Örebro och är totalt cirka 1000 medarbetare. På enheten i Solna är vi cirka 170 medarbetare.

Storföretagsenheten är en del av storföretagsavdelningen som just nu befinner sig i ett skede av offensiv utveckling och förändring. Vi har starkt fokus på att förenkla och effektivisera verksamheten samtidigt som vi vill möta företag och andra utifrån deras behov och situation. Utöver en spetsig och effektiv kontrollverksamhet strävar vi efter att skapa så stor samhällsnytta som möjligt. Detta gör vi bl.a. genom att utveckla vår dialog och vårt samarbete med företagen och dess rådgivare.

Storföretagsenheten i Solna söker kvalificerade utredare som har ett stort intresse av och djup kunskap och erfarenhet inom området arbetsgivaravgifter.

Dina arbetsuppgifter som utredare innebär att du självständigt granskar, utreder och fattar beslut i ärenden inom arbetsgivarområdet. Utredningarna bedrivs huvudsakligen i form av fördjupade skrivbordsutredningar. Du arbetar med Skatteverkets storföretagskunder inom alla branscher. Arbetet innebär många kontakter med företagen, såväl skriftligen som per telefon och vid besök. Du är även stöd till dina kollegor på enheten i arbetsgivarfrågor.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

  • med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
  • som är till nytta för medborgare och företag
  • med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
  • som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
  • med god balans mellan arbete och fritid.
 Vi söker dig som
  • har en akademisk examen om 120p/180hp med ekonomi/juridik som huvudområde
  • har minst 3 års erfarenhet inom området arbetsgivaravgifter och preliminärskatt
  • har erfarenhet av att självständigt driva fördjupade utredningar/projekt av komplexa rättsfrågor
  • är strukturerad och analytisk med en förmåga att se helhet och sammanhang i stora material
  • har god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra
  • har goda kunskaper i engelska muntligt och skriftligt.
Det är meriterande om du har arbetat med olika incitamentsförmåner, internationell socialförsäkring, personbeskattning (såväl svensk som internationell). Meriterande är även goda kunskaper i ytterligare ett språk utöver svenska och engelska.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy. 

Anställningen är tillsvidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.

Välkommen med din ansökan till oss!

Kontaktpersoner

Anna-Karin Lindqvist, sektionchef

010-577 58 75

anna-karin.lindqvist@skatteverket.se


Åsa Carlström, hr-konsult

010-574 15 63

asa.carlstrom@skatteverket.se


Åke Nilsson, facklig kontaktperson Saco

010-574 27 18


Catharina Almfjord, Facklig kontaktperson ST

010-5741441