arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kunnig SAR-handläggare flyg

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    19 september

  • Sök jobbet senast

    15 oktober

Om jobbet

Sveriges vackraste arbetsplats söker en   Kunnig SAR-handläggare flyg       Sjöfartsverket har ett stort och viktigt samhällsansvar i att tillhandahålla och utveckla säkra, hållbara och effektiva sjövägar med service dygnet runt. Vid sjö- och flygolyckor är det Sjöfartsverket som ansvarar för räddningstjänsten, Search and Rescue (SAR), i nära samarbete med flera externa aktörer. SAR Systemledning (SAR-S) är en enhet inom Sjöfartsverkets Sjö- och flygräddningsavdelning som bereder strategi- och styrningsfrågor. Enheten ansvarar för att tillhandahålla ett system av sjö- och flygräddning enligt gällande lagar och konventioner, samt verkar strategiskt för att utveckla verksamheten. Detta görs bl a genom att tillhandahålla utbildning inom SAR, samverkan med andra myndigheter och organisationer, leda utvecklings- och förbättringsprojekt mm.

Att arbeta som handläggare flyg inom SAR Systemledning.
Som handläggare flyg har du en nyckelroll inom avdelningen Sjö-och flygräddning. Rollen innebär att på strategisk nivå utveckla Svensk sjö-och flygräddning och bidra med fördjupade analyser och sakkunskaper inom området. Du leder och deltar i utredningar och beredning av ärenden och projekt för att förse SAR-ledningsgruppen med väl underbyggda underlag för strategiska beslut och prioriteringar. Exempel på ärenden kan vara optimering av enheternas yttäckning eller förmågehöjande åtgärder inom SAR-systemet. Du deltar också i att bryta ned verksamhetens mål till planer för övningsdeltagande och förmågeutveckling, både nationellt och internationellt.

Som handläggare flyg kan du delta i olika samverkansforum, t ex med Försvarsmakten. Du leder även totalförsvarsplaneringen av SAR inom Sjöfartsverket. Tjänsten innebär ett nära samarbete inom Sjö-och flygräddningsavdelningen, samt omfattande samarbete med övriga Sjöfartsverket samt externa samverkanspartners och andra myndigheter. Du deltar också i övrigt arbete inom enheten SAR-Systemledning. Tjänsten kan även över tid komma att utvecklas och förändras.

Sjö- och flygräddningen står inför en omfattande utveckling inom bland annat digitalisering och användandet av Artificiell intelligens. Inom ramen för rollen kan utveckling av funktioner och förmågor som tidigare inte varit möjliga rymmas.

Vem är du?
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Då rollen kräver stor samverkan med många kontaktytor krävs att du har mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du har ett empatiskt förhållningssätt och är flexibel. Rollen kräver att du är strukturerad, självgående, driven och ansvarstagande.


Vi söker dig som har för tjänsten relevant avslutad högskoleutbildning eller motsvarande utbildning inom exempelvis försvarsmakten. Du ska ha erfarenhet av att leda utredningar och av rapportskrivning. Du kommunicerar mycket bra på svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. Du har god administrativ förmåga och är van att arbeta i office-paketet. Du har körkort lägst klass B. Tjänsten är säkerhetsklassad och det krävs att du är svensk medborgare, innan anställning genomförs en säkerhetsprövning och registerkontroll.
Meriterande är:
- Flygutbildning med praktisk erfarenhet eller annan, för verksamheten, relevant erfarenhet från flygverksamhet
- SAR-utbildning med praktisk erfarenhet eller annan, för verksamheten, relevant erfarenhet av SAR-verksamhet.
- Erfarenhet från helikopterverksamhet
- Erfarenhet av stabsarbete, gärna inom räddningstjänst
- Erfarenhet av digitalisering och eller Artificiell Intelligens
Vi erbjuder dig
Du får möjlighet att bli en del av Sjöfartsverket - Sveriges vackraste arbetsplats. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och det finns goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv.
Sjöfartsverket – en jämlik arbetsplats
På Sjöfartsverket förväntar vi oss att alla våra medarbetare agerar på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Det är en självklarhet för oss att arbeta aktivt för likabehandling och vi tar för givet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Tjänsten är en tillsvidareanställning, där vi tillämpar provanställning på 6 månader. Tjänsten beräknas tillsättas så snart som möjligt. Placeringsort är i första hand Göteborg eller Norrköping. Annan ort kan även vara tänkbart.
Upplysningar:
Enhetschef, Carina Eriksson, gällande tjänsten 010-478 65 03.
Rekryteringsspecialist, Ludwig Pöder gällande rekryteringsprocessen, 010-478 57 55.
Fackliga företrädare:
SACO Benjamin Hell, ST-Sjöfart Tapani Hoffrén, SEKO Olof Boman, samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00. Registrera din ansökan senast den 15 oktober 2019
Diarienummer: 19-03950 Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.