arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kundtjänstmedarbetare till SCB med ansvar att svara på sociala medier

  • Yrkesroll

    Frontofficepersonal

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    8 oktober

  • Sök jobbet senast

    22 oktober

Om jobbet

Statistikmyndigheten SCB förser samhället med statistik för beslutsfattande, debatt och forskning, på uppdrag av regeringen, myndigheter och forskare. Vår statistik bidrar till en faktabaserad samhällsdebatt och väl underbyggda beslut. Det är vi som beräknar bland annat befolkningstillväxten, bruttonationalprodukten och konsumentprisindex. Utvecklingen av våra statistiska metoder och IT-system baseras på aktuell vetenskap och beprövad erfarenhet.   

Vi har en aktiv och omfattande roll i det internationella statistiksamarbetet. Vi är också en viktig del av det svenska biståndsarbetet och våra medarbetare deltar i uppbyggnaden av statistikverksamheter runt om i världen.

Vi är 1 200 medarbetare, huvudsakligen i Örebro och Stockholm, som utvecklar, framställer och sprider statistik. Söker du meningsfulla arbetsuppgifter som bidrar till ett demokratiskt samhälle är SCB arbetsgivaren för dig.

Arbetsbeskrivning

Enheten KOM/US (Uppgiftslämnar- och statistikkommunikation) tillhör SCB:s kommunikationsavdelning. Enheten är placerad i Örebro och har idag 11 medarbetare. Enhetens verksamhet omfattar bl.a. uppgiftslämnarservice mot individer och hushåll, uppgiftslämnarservice mot företag, organisationer och offentlig sektor, statistikservice, SCB:s växel samt arbetet med att svara på SCB:s sociala medier.

Vi söker nu en fjärde medarbetare till ett team som arbetar med uppgiftslämnarservice mot individer och hushåll, växeln och som bevakar och svarar på SCB:s sociala medier.

Arbetsuppgifter

Uppgiftslämnarservicen mot individer och hushåll är en viktig funktion där man har direktkontakt med uppgiftslämnare och förklarar t.ex. olika undersökningars syfte samt bokar in intervjutider. Man tar emot inkommande telefonsamtal och SMS. Samma team svarar också på inkommande växelsamtal till myndigheten och kopplar de samtalen vidare internt. Teamet arbetar också aktivt med myndighetens sociala mediekanaler.

Kvalifikationer

Du:
• har gymnasieexamen med teoretisk inriktning
• har erfarenhet av kundservicearbete och att använda datorn som arbetsredskap
• har arbetslivserfarenhet av att svara och hantera frågor via sociala medier
  • kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
  • har kunskaper i excel 
Vi ser gärna att du kan andra språk, gärna arabiska.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för den här tjänsten behöver du kunna växla lätt mellan olika arbetsuppgifter och vara flexibel. Du är professionell och förstår vikten av att vara SCB:s ansikte utåt med en utpräglad känsla för service. Du har mycket god samarbetsförmåga. Du tar eget ansvar och är självgående.

Givetvis hoppas vi att du delar våra förhållningssätt: mod, tillit, handlingskraft och ansvarstagande.

Om anställningen

Tjänsten är tillsvidare men inleds med sex (6) månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse. Arbetstiden är schemalagd och kommer att förläggas till dagar, kvällar och helger.

Ansökan

Låter den här tjänsten som något för dig? Skicka då din ansökan senast 2019-10-22, märkt med dnr A2019/3792, genom att registrera personligt brev och CV i en databas via ansökningsknappen nedan. I slutet av din ansökan kommer du även få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan.

Mer information om tjänsten

Vill du veta mer om tjänsten kontakta KOM/US enhetschef Daniel Persson tel 010-479 40 00

Fackliga företrädare

Christer Spector, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.

AnnaCarin Paavo, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.

Övrigt

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.