arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kundtjänsthandläggare

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    19 november

  • Sök jobbet senast

    10 december

Om jobbet

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet


Genom inkommande samtal kommunicerar du med allmänheten, företag, organisationer samt myndigheter. Som kundtjänsthandläggare ger du information, råd och anvisningar gällande olika frågor rörande körkort. Ditt främsta arbetsredskap är datorn och telefonen.

Utöver inkommande samtal besvarar du även frågor skriftligt samt prövar och beslutar i ärenden om exempelvis körkortstillstånd och handledarskap. Arbetet kräver att du har god förmåga att snabbt inhämta rätt information i våra olika system.

Arbetstiden är schemalagd enligt våra öppettider: 08.00-16.30.

Anställningen börjar med en utbildning som avslutas med en examinering.

Hos oss är du viktig

Gillar du att jobba tillsammans och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett modernt chefs- och medarbetarskap samt ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsplats som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltagna antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen. 

Du kommer att

  • arbeta med skriftlig ärendehandläggning
  • söka efter information i olika informationsdatabaser
  • ge information, råd och anvisningar till allmänheten via telefon, e-post och brev
  • tyda och förklara lagtext
  • fatta myndighetsbeslut.

Du måste ha

  • fullständigt gymnasiebetyg eller utbildning/erfarenhet som bedöms relevant av arbetsgivaren
  • minst två års arbetslivserfarenhet
  • arbetat i något yrke där kundmötet står i centrum; exempelvis kundtjänst eller annat som arbetsgivaren finner relevant
  • god kommunikativ förmåga på svenska
  • god datorvana och lätt för att lära dig nya system
  • förmågan att effektivt ta in och processa komplex information
  • du har erfarenhet av att effektivt skapa kontakt, bemöta och inhämta information från kunder
  • professionellt och trevligt bemötande.

Det är meriterande om du också har

  • eftergymnasial utbildning inom lämpligt område ex informatik, juridik eller statskunskap
  • arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning
  • kunskaper i andra språk än svenska och engelska.

Vi vill att du

  • har hög känsla för service och sätter kunden i centrum
  • har god förmåga att samarbeta i grupp
  • är noggrann och pålitlig
  • har en hög egen drivkraft
  • är flexibel hantera flera parallella ärende samtidigt
  • förmåga att effektivt skapa kontakt, bemöta och inhämta information från kund
  • professionellt och trevligt bemötande
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Intresserad?

Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.
Urval till intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

Du är välkommen att kontakta enhetschef Dinko Odobasic 010-495 65 35 dinko.odobasic@transportstyrelsen.se

Saco, Peter Backe och ST, Joakim Wenck nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. 

Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill därför behöver vi din ansökan senast den 10:e december 2021 märkt med referensnummer TSG 2021-10374. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.

Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:

Ca 2000.

Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning Körkort

Avdelning Körkort prövar och ger tillstånd inom körkortsområdet. Vi besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden som körkortstillstånd, handledarskap, högre behörigheter och utbyte av utländska körkort. Vi är cirka 370 medarbetare och finns i Härnösand, Kristianstad, Mariestad, Örebro och Kista.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Individuell lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat