arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kundansvarig till Rakel och ledningssystem

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    17 december

  • Sök jobbet senast

    20 januari

Om jobbet

MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vi har även uppdrag som rör planering och samordning av det civila försvaret. Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, regioner, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer – från lokalt till globalt.

Jämställdhet och likabehandling är en grund för MSB:s arbete internt och gentemot Sveriges befolkning. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

Verksamheten för Rakel och ledningssystem förvaltar och utvecklar verksamhetskritiska kommunikations- och ledningssystem för samhällsviktiga aktörer.

Idag ingår Rakel, SGSI och WIS i vårt ansvar. Vår uppgift är att skapa de bästa möjliga tjänsteleveranserna till våra användare. Verksamheten är huvudsakligen avgiftsfinansierad.

Kundansvarig är placerad på Enheten för användarstöd och marknad. Enheten ansvarar för att öka anslutningen till våra tjänster genom marknadsaktiviteter och information. Vi verkar också för att öka kunskapen hos kunderna om hur de effektiviserar sin användning. Detta gör vi genom att leverera utbildning, metodstöd och riktlinjer, samt agera kravställare på tjänsteutveckling. Våra kunder och användare återfinns inom många olika verksamheter: från polis, räddningstjänst och ambulans till kollektivtrafik och företag med s k farlig verksamhet. Gemensamt är att de har viktiga funktioner i samhällets krisberedskap och inom Totalförsvaret.

Dina arbetsuppgifter

Som kundansvarig ansvarar du för att skapa och behålla långsiktiga relationer med nya och befintliga användarorganisationer. Det innebär att du förstår deras behov och kan förmedla hur våra tjänster stärker deras verksamhet. Våra kundansvariga arbetar tillsammans med kunniga kollegor i områdesindelade arbetsgrupper. De är ständigt aktiva ute hos kunderna, så resor inom Sverige förekommer frekvent. Målet är att säkra överenskomna intäkter och medverka till att rätt tjänster finns tillgängliga och används effektivt. Gruppens samlade erfarenhet och bevakning av framtida trender bidrar till att MSB utvecklar tjänster och koncept som ökar samhällets förmåga att hantera olyckor och kriser.

Din kompetensprofil

Vi söker dig som har ett stort samhällsengagemang och vill bidra till att stärka krisberedskapen i Sverige. Arbetet ställer krav på att du har erfarenhet av att driva strategiska kundrelationer med tjänsteutveckling inom IT och/eller telekommunikation. Du måste också ha vana att självständigt planera och genomföra kundbesök och informationsaktiviteter inför större grupper. Det är starkt meriterande om du har arbetat med någon eller några av våra användarorganisationers verksamheter och processer, helst i lednings- eller samordningsfunktion.

Du har en akademisk utbildning med inriktning mot ekonomi, statskunskap eller motsvarande. Alternativt lång praktisk erfarenhet och i kombination med annan teoretisk utbildning som bedöms relevant för tjänsten.

Som person är du drivande och lösningsorienterad med förmåga att se helheten och prioritera. Du trivs med ansvar och förstår vikten av god planering och uppföljning för att uppnå rätt kvalitet. Vi vill att du är duktig på att kommunicera i både tal och skrift, och du delar gärna med dig av dina kunskaper och idéer på ett pedagogiskt sätt. Då mycket av vårt arbete sker i team måste du tycka om att samarbeta och bidra till gruppens utveckling. Du har lätt för att skapa och behålla kontakter samt arbetar med en utpräglad känsla för kundnytta. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

MSB arbetar för ökad jämställdhet och likabehandling, såväl internt som gentemot medborgarna. Det krävs ett aktivt arbete för ett samhälle utan diskriminering. Därför är det viktigt för oss att alla inom MSB bidrar och är delaktiga i vår strävan.

Anställningsform

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Stockholm. Resor i tjänsten, nationellt och internationellt, kan förekomma. MSB tillämpar provanställning.

Svenskt medborgarskap

Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.

Är du intresserad?
Har du frågor kontakta enhetschef Maria Rössle. Fackliga företrädare är Sarah Schulman SACO-S, Jan Herremo ST och Ann-Britt Paradis SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240.

Ansökan

Din ansökan ska vara inkommen till MSB senast den 20 januari 2020, märkt med referensnummer 2019/262. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Det är ditt ansvar som sökande att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som statlig myndighet omfattas vi av offentlighetsprincipen. Det innebär att om någon begär att få kopior på till exempel ansökningshandlingar är vi skyldiga att lämna ut dem.

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Månadslön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning