arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Krisberedskapshandläggare till Polisregion Syd, PO Kalmar Kronoberg

  • Yrkesroll

    Säkerhetsrådgivare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    8 mars

  • Sök jobbet senast

    29 mars

Arbetsgivaren vill att du skickar din ansökan via e-post. A095.411/2019 jobb.syd@polisen.se

Om jobbet

ARBETSPLATSBESKRIVNING
Polismyndigheten, region Syd har ca 4900 anställda. Regionen består av fem polisområden, tre regionala enheter samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.

Polisens krisberedskap är central för att minska risken för och konsekvenserna av allvarliga händelser, kriser och krig.

Region Syds krisberedskap är i nuläget organiserad på regional nivå. Inom regionala operativa enheten (ROE) finns funktioner för krisberedskapssamordning och handläggning. Det operativa krisberedskapsarbetet ska i första hand bedrivas vid polisområdena (PO), i nära samarbete med de regionala funktionerna. Vi söker nu en krisberedskapshandläggare med placering i polisområde Kalmar Kronoberg.

ARBETSUPPGIFTER

Huvudsakliga arbetsuppgifter är att bedriva operativt krisberedskapsarbete, i nära samarbete med de regionala krisberedskapsfunktionerna och kommunpoliserna i respektive lokalpolisområde (LPO). Du ska genomföra utbildning, övning och handläggning inom krisberedskap. Vidare ingår att genomföra skyddsåtgärder baserade på utförda risk- och sårbarhetsanalyser, ge stöd till andra funktioner som är involverade i processen, samverka med lokala aktörer inom krisberedskap och civilt försvar samt vara delaktig i kontinuitetsarbetet.

Krisberedskapsarbetet är i uppbyggnadsfasen, varför arbetsuppgifterna kan komma att förändras och utvecklas. Det kan även ingå uppdrag som genomförs både i och utanför det egna LPO, PO och region Syd, varför resor i tjänsten kan förekomma i hela landet.

KVALIFIKATIONER

Du har ditt huvudsakliga kompetensområde inom krisberedskap och har goda kunskaper om och erfarenhet av att arbeta med krisberedskap och krishantering. Denna erfarenhet har du skaffat dig från Polisen, annan statlig myndighet, regional eller kommunal verksamhet alternativt annan verksamhet som arbetsgivaren bedömer relevant.

Du ska ha:

• en akademisk utbildning relevant för krisberedskap, polisexamen eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant.
  • god kännedom om det svenska krisberedskapssamhället och dess aktörer i allmänhet samt ett par års praktisk erfarenhet av krisberedskapsarbete.
  • erfarenhet av att arbeta i projekt- och planeringsarbete
  • vana av att besvara remisser och externa skrivelser
  • mycket goda kunskaper i Officeprogrammen Excel, Powerpoint och Word
  • god engelska och svenska, både i tal och skrift
  • B-körkort

MERITERANDE

Det är meriterande om du har:
  • god kännedom om Polisens organisation samt Polisens förmåga att hantera kriser och allvarliga samhällsstörningar
  • erfarenhet av stabsverksamhet eller motsvarande
  • erfarenhet av att planera, genomföra och utvärdera övningar i samverkan med externa aktörer och andra myndigheter
  • vana av att möta media
  • erfarenhet av samverkan med andra myndigheter eller organisationer

PERSONLIGA EGENSKAPER

För att fungera väl som Krisberedskapshandläggare ser vi att du:
  • är strukturerad och har en god förmåga att inta ett helhetsperspektiv
  • har en bra strategisk förmåga samt kan planera och prioritera
  • kan hantera många olika uppgifter parallellt och omprioritera när så krävs
  • är driven, engagerad, ansvarstagande och van att hålla givna tidsramar utan att göra avkall på kvalitét
  • har förmåga att sakligt och konkret sammanställa komplex information, dra slutsatser från densamma samt redovisa för högre chef
  • har hög social kompetens och kan vara en utmärkt representant för Polismyndigheten i både interna och externa sammanhang
  • kan bygga goda relationer både inom och utom myndigheten
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Beskriv särskilt i din ansökan varför du söker tjänsten och på vilket vis du anser dig passa för rollen.

SÄKERHETSKLASSNING

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kommer att genomföras före anställning.

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

ANSTÄLLNINGEN:

Anställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning
Anställning: Polisinspektör/Handläggare
Arbetsort: i huvudsak Växjö/Kalmar, kan variera utifrån polisområdets behov
Arbetstid: Heltid dag, flexibel arbetstid
Tillträde: 1 september 2019

ANSÖKAN

Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 29 Mars 2019. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format.

Skicka din ansökan via e-post till jobb.syd@polisen.se. Märk din ansökan med refnr: A095.411/2019 i mailets ärendemening.

Har du skyddad identitet kontakta ansvarig rekryterare, Ulla Berggren 070-231 27 76.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering.

Polismyndigheten behandlar de uppgifter som du lämnar i samband med en rekryteringsprocess för att administrera ansökan och tillsätta den aktuella befattningen. Om du anställs kommer uppgifterna att behandlas vidare för personaladministrativa ändamål. Personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att Polismyndigheten ska kunna utföra sina uppgifter av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning.

Dina personuppgifter kommer bara att sparas så länge de behövs för ändamålen med behandlingen. Ansökningshandlingar betraktas dock som allmänna handlingar som ska tas om hand för arkivering enligt gällande arkivreglering. Handlingarna kan därför komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen och får gallras efter två år.

Du kan läsa mer på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering/

Varmt välkommen med din ansökan!

POLISMYNDIGHETEN

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Arbetsgivaren vill att du skickar din ansökan via e-post. jobb.syd@polisen.se