arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kravanalytiker till Försäkringskassans digitala kanaler, Karlskrona

  • Yrkesroll

    Kravanalytiker

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    28 juni

  • Sök jobbet senast

    15 augusti

Om jobbet

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Är du beredd att ta Sveriges viktigaste IT-jobb?

Om du vill ha ett vanligt IT-jobb, utan utmaningar, då kan du sluta läsa här. Men om du vill ha ett jobb där du påverkar människors liv och hela samhället? Då ska du läsa vidare.

Försäkringskassan har en av Sveriges största IT-avdelningar med över tusen medarbetare. Vi finns i Sundsvall, Kalix, Luleå, Söderhamn, Stockholm, Göteborg och Karlskrona.

Här tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera IT-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Det är vi som gör det lätt att anmäla vab, ser till att ersättningar och bidrag betalas ut till rätt personer i rätt tid, och mycket mer.

Dessutom arbetar vi för att öka det digitala utbytet av information, och vi har hand om säker IT-drift för flera myndigheter. Vi får Sverige att fungera.

Det är ett stort ansvar. Men så är det heller inget vanligt jobb.

Ansvar och uppgifter

Vi söker 2 nya medarbetare till följande ansvarsområden:
  • Ansvarsområdet som utvecklar och förvaltar Försäkringskassans självbetjäningstjänster för privatpersoner och arbetsgivare.
  • Ansvarsområdet för utveckling och förvaltning av Försäkringskassans nischförmåner, uppföljnings- och samverkansrehabiliteringstjänst inom sjukförsäkring.
Som kravanalytiker hos oss kommer du att vara länken mellan verksamheten och systemutvecklare. I dina arbetsuppgifter ingår att identifiera och dokumentera bland annat aktörer, användningsfall, användargränssnitt, regler, begrepp, icke-funktionella krav samt beroenden mot andra intressenter.

Du skapar förståelse för kraven i teamet.  Tillsammans med product owner och scrum master ser du till att backloggen är uppdaterad och förberedd inför sprintplanering.

Vi jobbar uteslutande i agila team med stort fokus på eget ansvar och vilja att ständigt förbättra vår verksamhet och servicen till Försäkringskassans kunder. Fokus på en god användarupplevelse är en viktig del av arbetet.

Vi söker dig som

  • har relevant akademisk utbildning (120 hp/180 hp) eller motsvarande andra erfarenheter
  • har minst 5 års erfarenhet av arbete med IT utveckling eller digitala tjänster
  • har dokumenterad erfarenhet av agila utvecklingsmetoder
  • har förmågan att snabbt kunna sätta dig in i olika problemställningar samt kan se till helheten
  • har en stark drivkraft och ett stort engagemang
  • har god kommunikativ och social förmåga samt är lyhörd och flexibel inför team och verksamhet
  • värdesätter och bidrar till ett positivt, transparent och inkluderande samarbetsklimat
  • kan arbeta både i grupp och självständigt
  • har goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift
  • är svensk medborgare.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

2 tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I denna rekrytering kan det komma att användas arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Svenskt medborgarskap krävs då tjänsterna är säkerhetsklassade och säkerhetsprövning kommer göras.

Kontaktpersoner

Chef (för frågor om tjänsten): Joan Allander 010-114 72 33, Joakim Thiel 010-112 19 47

HR-specialist Liza Andersson, 010-111 44 95 (för frågor om rekryteringsprocessen).

Fackliga representanter:


Fackförbundet Seko: Eliza Grundström, tel 010-115 34 02. För kontakt med ST: Peter Lampinen och Saco-S: Peter Christensen så kan dessa nås via vår växel 08-786 90 00

Vi avstår erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 15 augusti 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Kravanalytiker

Lön

Individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat