Koordinator till vårt nya projektkontor (PMO)
Om jobbet
Vill du bygga upp och leda Kungliga bibliotekets projektkontor?
Nu har du möjlighet att bidra till KB:s utveckling. Sedan drygt ett år pågår ett omfattande arbete med att utveckla KB:s organisation för att kunna möta forskningens och omvärldens förväntningar idag och i framtiden. I den nybildade Avdelningen för planerings- och utvecklingsstöd arbetar vi med överblick och strategisk utveckling av KB:s verksamheter. I detta ingår att skapa goda förutsättningar för myndighetens projekt- och utredningsverksamhet så att vi kan skapa förflyttningar i verksamheten.Vi söker nu dig som kan bygga upp och leda KB:s projektkontor/PMO.
Som koordinator arbetar du strategiskt utifrån KB:s vision och ett helhetsperspektiv för att utveckla verksamheten mot uppsatta mål. En första uppgift blir att etablera och därefter förvalta och kontinuerligt utveckla en gemensam projektstyrningsmodell. Ditt uppdrag är att skapa överblick över pågående projekt och utredningar, vara pådrivande för att få förväntade leveranser samt att följa upp projektens och utredningarnas effekter och nyttor för verksamheten. Gruppen omfattar idag nio medarbetare som utgör en kompetenspool för att stödja hela KB:s verksamhet med projektledning, utredningsarbete och olika verksamhetsutvecklande metoder. I din roll kommer du att därför att ha mycket dialog och nära samarbete med KB:s samtliga avdelningsledningar.
Då detta är en ny tjänst på KB krävs att du har en god erfarenhet av projektstyrning och att du framgångsrikt drivit och koordinerat ett flertal förändringsprojekt.
För att lyckas som koordinator behöver du ha:
Avdelningen för planerings- och utvecklingsstöd
Projektkontoret ingår i Avdelningen för planerings- och utvecklingsstöd som idag består av tre enheter. Avdelningen är nybildad och fortfarande under uppbygnad och projektkontoret kommer att placeras under en enhet. I avdelningens ansvarsområde ingår att utifrån ett myndighetsövergripande perspektiv bereda hur KB:s vision och mål kan omsättas till strategier samt ge underlag för prioriteringar. Avdelningen har ansvar för verksamhetsplanering och uppföljning. Vidare ingår att samordna beredningen av prioriteringar för utvecklingsinsatser. Avdelningen ger utvecklingsstöd i form av projektledning, utredningar och metodstöd. I uppdraget ingår också intern och extern kommunikation.
Som KB-anställd arbetar du i historiska lokaler i vacker omgivning. Tjänsten är placerad i centrala Stockholm. Vi erbjuder flexibla abetstider, friskvårdsersättning och generösa semestervillkor.
Vill du veta mer om jobbet och vad det innebär är du välkommen att kontakta avdelningschef Christina Jönsson-Adrial, 010-709 36 42.
För frågor om processen kontakta HR-generalist, Sofie Åstedt Carlström, 010-709 31 44.
Fackliga kontaktpersoner är Anneli Granholm, för ST-KB, 010-709 33 19 och Anneli Modén, för SACO-KB,010-709 34 35.
Tillsvidareanställning med sex månaders inledande provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Välkommen med din ansökan senast 2021-04-28. Ange diarienummer KB-2021-328.
Nu har du möjlighet att bidra till KB:s utveckling. Sedan drygt ett år pågår ett omfattande arbete med att utveckla KB:s organisation för att kunna möta forskningens och omvärldens förväntningar idag och i framtiden. I den nybildade Avdelningen för planerings- och utvecklingsstöd arbetar vi med överblick och strategisk utveckling av KB:s verksamheter. I detta ingår att skapa goda förutsättningar för myndighetens projekt- och utredningsverksamhet så att vi kan skapa förflyttningar i verksamheten.Vi söker nu dig som kan bygga upp och leda KB:s projektkontor/PMO.
Rollen som koordinator
Som koordinator arbetar du strategiskt utifrån KB:s vision och ett helhetsperspektiv för att utveckla verksamheten mot uppsatta mål. En första uppgift blir att etablera och därefter förvalta och kontinuerligt utveckla en gemensam projektstyrningsmodell. Ditt uppdrag är att skapa överblick över pågående projekt och utredningar, vara pådrivande för att få förväntade leveranser samt att följa upp projektens och utredningarnas effekter och nyttor för verksamheten. Gruppen omfattar idag nio medarbetare som utgör en kompetenspool för att stödja hela KB:s verksamhet med projektledning, utredningsarbete och olika verksamhetsutvecklande metoder. I din roll kommer du att därför att ha mycket dialog och nära samarbete med KB:s samtliga avdelningsledningar.
Kvalifikationer och personliga egenskaper
Då detta är en ny tjänst på KB krävs att du har en god erfarenhet av projektstyrning och att du framgångsrikt drivit och koordinerat ett flertal förändringsprojekt.
Kvalifikationskrav
För att lyckas som koordinator behöver du ha:
- erfarenhet av att bygga upp projektkontor (PMO)
- aktuella kunskaper om olika projektstyrningsmodeller, portfölj- och/eller programledning samt praktisk erfarenhet av att arbeta med dem som projektledare
- aktuella kunskaper om olika verksamhetsutvecklande metoder
- fleråring erfarenhet av förändringsledning
- akademisk utbildning inom området eller annan akademisk utbildning med efterföljande relevanta utbildningar eller motsvarande
- god kommunikationsförmåga i tal och skrift på svenska och engelska
- förmåga till att skapa förutsättningar för delaktighet och inflytande genom en öppen kommunikation
Meriterande är:
- erfarenhet av att driva verksamhetsutvecklingsarbete, eller strategiskt IT-utvecklingsarbete, med fokus på resultat som kombinerar verksamhet och IT
Avdelningen för planerings- och utvecklingsstöd
Projektkontoret ingår i Avdelningen för planerings- och utvecklingsstöd som idag består av tre enheter. Avdelningen är nybildad och fortfarande under uppbygnad och projektkontoret kommer att placeras under en enhet. I avdelningens ansvarsområde ingår att utifrån ett myndighetsövergripande perspektiv bereda hur KB:s vision och mål kan omsättas till strategier samt ge underlag för prioriteringar. Avdelningen har ansvar för verksamhetsplanering och uppföljning. Vidare ingår att samordna beredningen av prioriteringar för utvecklingsinsatser. Avdelningen ger utvecklingsstöd i form av projektledning, utredningar och metodstöd. I uppdraget ingår också intern och extern kommunikation.
Övrigt
Som KB-anställd arbetar du i historiska lokaler i vacker omgivning. Tjänsten är placerad i centrala Stockholm. Vi erbjuder flexibla abetstider, friskvårdsersättning och generösa semestervillkor.
Kontaktpersoner
Vill du veta mer om jobbet och vad det innebär är du välkommen att kontakta avdelningschef Christina Jönsson-Adrial, 010-709 36 42.
För frågor om processen kontakta HR-generalist, Sofie Åstedt Carlström, 010-709 31 44.
Fackliga kontaktpersoner är Anneli Granholm, för ST-KB, 010-709 33 19 och Anneli Modén, för SACO-KB,010-709 34 35.
Varaktighet och tillträde
Tillsvidareanställning med sex månaders inledande provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-04-28. Ange diarienummer KB-2021-328.
Arbetslivserfarenheter
Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper
Krav- Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Lön
månadslön enligt överenskommelse
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Anställningsvillkor
Heltid/ Ej specificerat