arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kontrollhandläggare till Enheten Granskning och Kontroll Norrköping

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    25 november

  • Sök jobbet senast

    9 december

Om jobbet

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?

Kontrollhandläggare till Arbetsförmedlingen i Norrköping

Under 2019 öppnade Arbetsförmedlingen en ny enhet, Enheten Granskning och Kontroll, som har till uppdrag att arbeta med kontrolluppdraget för alla arbetssökande, det vill säga de som har arbetslöshetsersättning, aktivitetsstöd, utvecklingsersättning eller etableringsersättning.

Enheten har verksamhet på tre orter: Köping, Falun och Norrköping. Handläggare på enheten kommer att granska aktivitetsrapporter utifrån kontrollperspektivet, samt göra bedömningar i kontrollärenden. Handläggarens uppgift kommer att vara att utifrån givna ramar avgöra om ett meddelande ska skickas till en arbetslöshetskassa eller till Enheten Ersättningsprövning för beslut om sanktion.

I rollen ingår att:


- sammanställa relevanta underlag
- utifrån underlaget bedöma om ett meddelande ska skickas
- skapa och skicka meddelanden, inklusive underlaget för bedömningen
- vidarebefordra information som bedöms som relevant i förmedlingsärende och som framkommer i kontrollärendet
- sköta intern och extern kommunikation i kontrollärendena

För att trivas i rollen ska du:


- ha förmåga att arbeta mål- och resultatinriktat utan att tappa fokus på kvalitet
- förstå vikten av att jobba i enlighet med de regelverk som Arbetsförmedlingen styrs av
- ha förmåga att sätta saker i sitt sammanhang och förstå helheten
- kunna arbeta självständigt
- ha god förmåga att sköta och sortera information
- gärna arbeta processorienterat och strukturerat, ha sinne för detaljer och vara noggrann
- ha god förmåga att samarbeta

Grundläggande kvalifikationskrav:


- godkänd gymnasieutbildning, vilket styrks genom examensbevis i form av slutbetyg, gymnasieexamen eller yrkesgymnasieexamen. Vid utländsk examen krävs att utbildningen är validerad av UHR.
- minst två års arbetslivserfarenhet på minst 50 %, vilket styrks genom arbetsgivarintyg eller arbetsintyg där anställningsperiod och omfattning framgår.
- god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift, samt god läsförståelse.
- vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet för befattningen.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:


- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten.
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser.
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring.

Vårt erbjudande


Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Introduktionsutbildning genomförs under din första anställningstid. Placeringsort är Norrköping.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast 2021-12-09 märkt med Af-2021/0091 3623. Du ansöker genom att klicka på knappen "ansök" nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt intyg som styrker att du uppfyller kvalifikationskraven för tjänsten i form av utbildning och arbetslivserfarenhet.

För att gå vidare i rekryteringsprocessen krävs det att du laddar upp betyg och intyg. Betyg från utländsk utbildning ska vara validerade av UHR.

När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt. Tester kan förekomma i rekryteringen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning