arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kompetensutvecklare till Domstolsakademin

  • Yrkesroll

    Assessor

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    6 september

  • Sök jobbet senast

    22 september

Om jobbet

Domstolsakademin söker nu flera assessorer
Två av våra kompetensutvecklare fick frågan ”Vad är det bästa med ditt jobb?”

”Domstolsakademin bidrar till att öka förtroendet för Sveriges domstolar genom att varje år skapa och utveckla den utbildning som våra domare och andra domstolsjurister behöver.

Det bästa med mitt arbete är att jag på ett kreativt och självständigt sätt får arbeta med att utveckla kompetensen inom domstolarna.”

Caroline Rosengren, kompetensutvecklare

”Det bästa med mitt arbete är att jag tillsammans med kollegor får analysera Sveriges domstolars behov av juridisk kompetensutveckling på såväl kort som lång sikt och därefter ordna kurser och andra insatser för att möta behovet. Jag trivs också väldigt bra med att arbeta självständigt med mina arbetsuppgifter och tillsammans med duktiga lärare lägga upp arbetet med exempelvis en kurs."

Robert Lindh, kompetensutvecklare

 

Varför ska du söka?
Visste du att Domstolsakademin anordnar totalt närmare 300 kurstillfällen per år och ansvarar för all juridisk kompetensutveckling för domare och andra domstolsjurister som arbetar i den dömande verksamheten i Sveriges domstolar? I utbudet ingår valbara kurser för ordinarie domare och andra domstolsjurister, men också fasta utbildningspaket som notarieutbildningen och fiskalsutbildningen. Domstolsakademin deltar också i stor utsträckning i internationella nätverk för utbildningsfrågor. För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag behöver vi skickliga jurister som har förmåga att använda sina juridiska kunskaper och sin erfarenhet från domstol för att analysera domstolarnas behov och planera för att möta behoven på bästa sätt.  

Domstolsakademin leds av en rektor och en biträdande rektor. Inom Domstolsakademin arbetar sex kompetensutvecklare och fyra utbildningsadministratörer samt åtta ämnesansvariga domare.

Domstolsakademin är en arbetsplats där arbetsglädje, engagemang, tillit och ansvarstagande är viktiga ledord. Arbetet på enheten präglas av en hög grad av delegation och mycket eget ansvar för medarbetarna. Vi har tydliga roller för att sköta våra olika delar av arbetet och tillsammans hjälps vi åt att leverera kompetensutvecklingsinsatser av hög klass och samtidigt löpande förbättra verksamheten på olika sätt.

 

Vad innebär arbetet?
Som kompetensutvecklare i Domstolsakademin arbetar du främst med att planera, utvärdera och utveckla juridiska utbildningar. I arbetet ingår att strategiskt planera och anpassa utbildningsutbudet efter domstolarnas behov. Arbetet innebär kontakter med lärare från domstolarna samt externa föreläsare från universitet, andra myndigheter och den privata sektorn. Arbetet är självständigt men förutsätter att du är bra på att samarbeta med andra. Som kompetensutvecklare handlägger du också ansökningar från domstolar om ekonomiskt stöd till olika former av anpassade kompetensutvecklingsinsatser samt stöttar domstolarna i olika kompetensutvecklingsfrågor.

Anställningen är ett tidsbegränsat förordnande på 2-6 år.
Placeringsort är i första hand Jönköping men även placering i Stockholm, Göteborg och Malmö kan bli aktuellt.

 

Vem är du?
För att söka tjänst som kompetensutvecklare i Domstolsakademin behöver du vara assessor från hovrätt eller kammarrätt. Du behöver också ha mycket goda kunskaper i engelska. Det är meriterande om du har pedagogisk utbildning eller erfarenhet av läraruppdrag. 

Vi söker dig som är en skicklig jurist med aktuell verksamhetskunskap från domstol. För att du ska lyckas i rollen som kompetensutvecklare krävs att du har en mycket god analytisk förmåga på så sätt att du har lätt för att ringa in en problemställning och leverera en lösning för att komma framåt. Du måste också ha lätt för att samarbeta med andra och att kommunicera på ett tydligt sätt anpassat efter mottagare och situation för att skapa engagemang och förståelse för de frågor vi arbetar med.  Eftersom vi är en liten organisation med ett omfattande uppdrag är det också viktigt att du är skicklig på att arbeta självständigt, fatta beslut och driva flera olika frågor framåt. Du ska vara intresserad av utvecklingsfrågor och ha en god förmåga att anpassa dig till ändrade förutsättningar. Vi förutsätter att du är lyhörd och prestigelös i ditt sätt att interagera med dina kollegor och bidrar till en god stämning på arbetsplatsen.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vilka är vi?
Domstolsverkets huvudkontor ligger i Jönköping och vi har lokalkontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. På myndigheten arbetar cirka 390 personer med att på olika stödja de ca 80 självständiga myndigheterna i Sveriges Domstolar. Mer information om Domstolsverket finns på www.domstol.se.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.