arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kommunikatör med webbinriktning

  • Ort

    Gävle

  • Yrkesroll

    Informatör/Kommunikatör

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    12 juni

  • Sök jobbet senast

    23 juni

Om jobbet

Brinner du för kommunikation, webb och digital utveckling? Vill du verka för att Gävleborg ska vara ett hållbart, inkluderande och attraktivt län att leva, studera, arbeta och utveckla företag i? Och ställer du dessutom upp på våra värdeord handlingskraft, professionalitet och förståelse? Då har vi ditt nästa kommunikationsjobb här!

Arbetsuppgifter


Länsstyrelsen Gävleborgs kommunikationsfunktion har det övergripande ansvaret för att planera, samordna och utveckla länsstyrelsens kommunikations- och varumärkesarbete. I uppdraget ingår bland annat strategiskt och operativt stöd till länsledningen och verksamhetens enheter samt ansvar för våra kommunikationskanaler, såsom webb och sociala medier, mediekontakter och vår visuella kommunikation. Länsstyrelsen har ett samordningsansvar för kommunikationen vid större kriser i länet, vilket innebär att alla kommunikatörer även ingår länsstyrelsens krisorganisation.

Nu söker vi en kommunikatör, inriktning webb, med intresse för digital kommunikation och utvecklingen inom detta område. Du är en god skribent och behärskar klarspråk. Du arbetar målgruppsanpassat och förstår vikten av att kommunicera myndighetens budskap på ett korrekt och lättillgängligt sätt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Arbete med och utveckling av vårt intranät och vår externa hemsida. Det innefattar alltifrån textproduktion, publicering och kvalitetssäkring och målgruppsanpassning av innehåll, till att driva och delta i olika utvecklingsprojekt
  • Regional aktör i länsstyrelsernas nationella webbsamarbete
  • Ansvar för utbildning och support av lokala webbredaktörer
  • Arbete med sökmotoroptimering, webbstatistik och att kommunicera webbens måluppfyllelse
  • Arbete med och utveckling av våra sociala kanaler

Kvalifikationer


Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom området eller vad vi bedömer som likvärdigt. Du har minst två års erfarenhet av kommunikationsarbete och är van att sätta dig in i olika frågor på relativt kort tid, producera texter och anpassa budskap efter målgrupp och syfte. Du ska även ha goda kunskaper i det svenska och engelska språket.

Som kommunikatör hos oss är det viktigt att du har god samarbets- och initiativförmåga och kan skapa goda relationer med personer på alla nivåer inom organisationen. Vidare ska du kunna arbeta proaktivt, strukturerat och resultatinriktat och vara kvalitetsmedveten.

Som kommunikatör, inriktning webb, är det meriterande om du har erfarenhet av såväl löpande som strategiskt webbarbete, med fördel i verktyget Sitevision, och har teknisk erfarenhet av webb, dess funktionalitet och uppbyggnad. Det är även en fördel om du har arbetat med sociala medier, foto och rörlig bild. Erfarenhet av kriskommunikation, grafisk formgivning (Adobe InDesign) och tidigare arbete inom offentlig sektor är ytterligare några fördelar.

Länsstyrelsen värdesätter språkkunskaper och erfarenheter av olika kulturer. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Denna tjänst är säkerhetsklassad, vilket innebär att du måste vara svensk medborgare och att registerkontroll kommer att göras vid en anställning. Säkerhetsprövningen genomförs av Länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar.

Anställningsvillkor


Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: 100 %
Tillträde: Enligt överenskommelse
Diarienummer: 4062-2019
Senaste ansökningsdag: 2019-06-23

Ansökan


För att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess görs ansökan via rekryteringssystem Reachmee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.

Information


Läs mer om Länsstyrelsen på vår hemsida www.lansstyrelsen.se/gavleborg 

Om Länsstyrelsen Gävleborg

Länsstyrelsen är Sveriges mest mångsidiga myndighet. Vi har massor med kunskap inom frågor som rör miljö, natur, samhällsutveckling, landsbygd, krisberedskap och många andra samhällsnyttiga områden. Vi ser till att riksdagens och regeringens beslut genomförs och samordnar länets intressen för en hållbar utveckling i länet. De beslut vi fattar påverkar framtiden för många människor och företag i Gävleborg. Därför har vi en viktig uppgift att väga samman perspektiv och tillföra kunskap i komplexa sammanhang, för att på så sätt fatta de bästa besluten för Gävleborgs människor, djur och natur.
På Länsstyrelsen Gävleborg arbetar cirka 200 personer, där de flesta är placerade i Gävle. Vi strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla och har därför påbörjat ett arbete för att bli HBTQ-certifierade.

Kontaktpersoner

Erik Lennmalm, Enhetschef

010-225 14 91


Kristin Wallin Hägglund, Funktionsansvarig

010-225 13 64


Ann-Charlotte Nyman, SACO-S

010-225 14 85


Gustav Hartzell, OFR-S

010-225 12 24