arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kommunikatör med inriktning kriskommunikation

  • Yrkesroll

    Informatör/Kommunikatör

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    11 september

  • Sök jobbet senast

    29 september

Om jobbet

Är du en driven kommunikatör som vill arbeta i en miljö full av samhällsengagemang?

Nu söker vi en kommunikatör som ska samordna och driva Länsstyrelsen Östergötlands arbete med kriskommunikation. Länsstyrelsen samordnar krishanteringen vid större samhällsstörningar i länet och ansvarar för det civila samhällets del av totalförsvaret.

ARBETSUPPGIFTER

Arbetet som kommunikatör med inriktning mot kriskommunikation innebär till stor del att delta i Länsstyrelsens arbete med återuppbyggnaden av det civila försvaret. Som en del i det arbetet kommer vi att delta i Totalförsvarsövningen 2020, både som övningsansvariga i länet och som deltagande myndighet.

Du kommer att ta fram strategier och styrdokument för kriskommunikation samt producera innehåll för webb och sociala medier. Du identifierar och analyserar kommunikationsbehov, planerar och genomför kommunikationsaktiviteter samt följer upp resultat. Du kommer även arbeta med omvärldsbevakning och mediehantering ur ett kriskommunikationsperspektiv. Arbetet kan även innebära grafisk produktion, eget producerat eller som beställare.

Du har ett nära samarbete med enheten för civil beredskap och räddningstjänst samt vår projektledare för Totalförsvarsövningen. Du kommer arbeta såväl strategiskt som operativt med kommunikationsfrågor. Du kommer även att medverka i olika nätverk och samverkansformer för krisberedskap, civilt försvar och kriskommunikation samt ingå i Länsstyrelsens krisorganisation vid händelser. Som kommunikatör hos oss arbetar du självständigt inom ramen för ditt uppdrag, samtidigt som kommunikationsgruppen har ett nära samarbete där vi hjälper och avlastar varandra. Tillsammans ansvarar våra kommunikatörer för myndighetens kommunikation.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom information/kommunikation eller annan utbildning vi bedömer likvärdig. Vi ser det som meriterande om du även har utbildning inom kriskommunikation och/eller svenskt krishanteringssystem. Vi ser gärna att du har några års erfarenhet av kommunikationsarbete. Kunskap och erfarenhet av digitala kanaler är meriterande liksom tidigare erfarenhet av kriskommunikation, civilt försvar och arbete med kommunikation inom offentlig verksamhet.

För att lyckas i den här rollen behöver du kunna driva kommunikationsarbetet självständigt och kunna se behov som finns inom området. Du har mycket god språkkänsla och erfarenhet av att sammanfatta komplexa ämnen så att alla förstår. Vi vill att du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska och/eller i andra språk. Som person är du analytisk och har en helhetssyn i det du gör. Ditt arbetssätt kännetecknas av att du är strukturerad, lösningsorienterad, drivande och initiativrik. Du är lätt att samarbeta med, serviceinriktad och har förmågan att hitta balansen mellan att leverera god kvalitet och hålla tidsplaner. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.