arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kommunikatör med ansvar för sociala medier, Stockholm

  • Yrkesroll

    Informatör/Kommunikatör

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    8 oktober

  • Sök jobbet senast

    31 oktober

Om jobbet

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 380 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Kommunikationsavdelningen består av 34 medarbetare och ansvarar bland annat för den externa webben, sociala medier, informationskampanjer, orange kuvertet och informationsmöten. Avdelningen ansvarar även för myndighetens strategier när det gäller kommunikation, kund och kanal samt för arbetet med internkommunikation och intranätet. Avdelningen är uppdelad i två enheter och den här rollen ingår i enheten för digital kundupplevelse och intern kommunikation.

På Pensionsmyndigheten får du jobba i en modern verksamhet med stor framåtanda tillsammans med duktiga och kompetenta kollegor. Vi vill att du som medarbetare känner att du kan utvecklas personligen och på arbetsplatsen i takt med att verksamheten förändras samtidigt som vi värdesätter en sund balans mellan jobb och fritid.

Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler centralt vid Hornstull på Södermalm i Stockholm. Du har möjlighet att jobba på distans några dagar per vecka, om det fungerar för verksamheten och är något du önskar.

Nu söker vi en kommunikatör som ska samordna arbetet för sociala medier. Pensionsmyndigheten har ett uppdrag att nå ut till pensionssparare och pensionärer med information om vad som är viktigt för var och en gällande pensionen. Pensioner kan upplevas som krångligt och vi vill göra det enklare. Ditt uppdrag är att göra Pensionsmyndighetens kommunikation med våra kunder så träffsäker och relevant som möjligt med hjälp av möjligheterna som sociala medier ger. Om du är samhällsintresserad och trivs med ett samordnande ansvar med många kontaktytor då kan detta vara tjänsten för dig.

Vi söker en kommunikatör som arbetar både strategisk och operativt med ett särskilt ansvar för sociala medier. Du kommer vara en viktig lagspelare i det redaktionella arbetet både inom avdelningen och tillsammans med andra kollegor på myndigheten. I rollen ingår att förvalta myndighetens riktlinje för sociala medier och anpassa den till utvecklingen inom myndighetens arbete med kommunikation. Du planerar och genomför kompetensutvecklingsinsatser samt följer utvecklingen inom området gällande såväl lagstiftning som användarbeteenden och teknikutveckling.

Du har ett samordnande ansvar för det strategiska arbetet med sociala kanaler vilket ställer höga krav på kunskaper om gällande lagstiftning och myndighetens riktlinjer samt en kontinuerlig omvärldsbevakning. Du har kontakt med vår mediebyrå för att löpande planera och följa upp kommunikationsaktiviteter. Du kommer att kunna delta i upphandlingsarbete inom ditt område. Som digital kommunikatör ser vi att du har en god förmåga att ta fram målgruppsrelevanta inlägg och kan optimera innehåll. Du har goda kunskaper i Lagen om tillgänglig offentlig digital service och dataskyddslagstiftning. Du har kunskap om hur man skapar ett samspel mellan text och bild som lyfter den digitala kommunikationen. Med infografik, illustrationer, symboler, film eller foton gör du det krångliga mer begripligt och förstärker våra budskap.

Du deltar i den dagliga förvaltningen, löpande planering och publicering och bidrar till att vi håller våra sociala medier-kanaler uppdaterade. En viktig del i arbetet är att följa utvecklingen inom pensionsområdet och skriva redaktionellt innehåll. Innehållet är samordnat med kommunikationen i myndighetens övriga kanaler så att kunden möts av samma budskap och information oavsett kanal.

Förutom ansvaret för sociala medier ingår även dessa arbetsuppgifter:
• beställare gentemot upphandlade konsulter
• ingå i olika kommunikationsprojekt
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har:
• relevant högskoleutbildning eller eftergymnasial utbildning inom kommunikation och media
• minst fem års erfarenhet av brett kommunikationsarbete inom en större organisation
• erfarenhet av att arbeta både strategiskt och operativt med olika typer av sociala medier och andra digitala miljöer
• minst tre års erfarenhet från en liknande roll i närtid.
• erfarenhet av att samordna eller projektleda kommunikationsaktiviteter
• god vana av att använda plattformar för sociala medier och verktyg för uppföljning av webbtrafik
• goda kunskaper i Lagen om tillgänglig offentlig digital service och dataskyddslagstiftning
• god kunskap och erfarenhet som skribent - inriktad på att hitta synergier mellan kanaler och budskap med tydligt målgruppsfokus
• gett stöd i uppsatta mål för kommunikationen i sociala medier och gjort löpande uppföljning och analys av statistik
• mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift

Meriterande är:

• dokumenterade kunskaper inom försäkrings- eller pensionsområdet.
• arbetat som kommunikatör i offentlig förvaltning

Egenskaper:

För att lyckas i rollen ser vi att du först och främst är en vass skribent och en god kommunikatör. Som person är du strukturerad och självgående, med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är relationsskapande då arbetet innefattar många kontaktytor, även med andra yrkesgrupper än din egen, och har förmågan att inge förtroende i mötet med andra människor. Du har också en förmåga att ta till dig av ny information, i vårt fall, inom pensionsområdet.
Du är kvalitetsmedveten och van vid att arbeta effektivt mot deadlines och uppsatta mål. Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga, är prestigelös samt har ett professionellt och flexibelt förhållningssätt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Övrigt:

Vi tillämpar provanställning om 6 månader.

Tjänsten är placerad i Stockholm.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Arbetspsykologiska tester kan komma att förekomma i urvalet.

För mer information:

För mer information om tjänsten kontakta:

Sofia Wagner, enhetschef, tel 010-454 23 74. sofia.wagner@pensionsmyndigheten.se

Fackliga representanter:

Anna-Karin Åhrman Cortelius, Saco, tel. 010-454 39 14.
Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Lön

Fast lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid 100% Tillsvidare -