arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kommunikatör ANDT-området

  • Ort

    Östersund

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    27 juni

  • Sök jobbet senast

    31 juli

Om jobbet

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.

Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har omkring 500 anställda och har sin verksamhet i Solna och Östersund.

Är du intreeserad av att stödja och vara strategiskt rådgivande till myndighetens enheter med ansvar för olika frågor inom ANDT-området? Då är det här jobbet för dig.

Dina arbetsuppgifter

Vi söker dig som i samarbete med ansvariga utredare kommer att planera, genomföra samt utvärdera olika kommunikationsinsatser riktade till våra prioriterade målgrupper.

De mer operativa arbetsuppgifterna handlar till exempel om att bistå med textbearbetning och budskapsformulering för både traditionella kanaler och sociala medier. Att tillsammans med ramavtalade reklam- och produktionsbyråer arbeta med visualisering av statistik m.m. samt att hjälpa till med presentationer av olika slag.

Sociala medier, rörliga medier och andra nya sätt att kommunicera är en del i vårt utvecklingsarbete och du kommer att delta i detta utvecklingsarbete tillsammans med övriga kommunikatörer.

Arbetet sker i nära samarbete med utredare på berörda enheter och avdelningar. Som kommunikatör kommer du även att aktivt ta del av kommunikationsenheternas övriga arbete samt att tillsammans med övriga kommunikatörer utveckla arbetssätt och metoder som, både strategiskt och operativt, stödjer kommunikationsarbetet på myndigheten.

Arbetet innebär ibland resor mellan våra båda kontor i Östersund och Solna.

Din bakgrund och kompetens

Krav för anställning
Du har en högskole- eller universitetsexamen med inriktning medie- och kommunikationsvetenskap eller utbildning som myndigheten bedömer som likvärdig.

Vidare har du:


- Några års erfarenhet av kommunikationsarbete av både strategisk och operativ karaktär i en större organisation.
- Erfarenhet av att planera, skriva och producera innehåll för olika digitala kanaler och sociala medier.
- Mycket goda kunskaper i Microsoft Officepaketet.
- Goda kunskaper i Adobes CS-paket
- Mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift, mycket god språkkänsla.
- Goda kunskaper i engelska i tal och skrift.

Meriterande

Det är meriterande om du har:

- Kompletterande utbildningar inom kommunikationsområdet.
- Erfarenhet av kommunikationsarbete inom ANDT-området alternativt inom offentlig sektor.
- Erfarenhet av kommunikationsarbete för målgrupper med annat modersmål än svenska.
- Erfarenhet av att självständigt skapa infografik och rörligt innehåll för sociala medier.
- Språkkunskaper i något av våra stora invandrarspråk.

Dina egenskaper

Som kommunikatör hos oss behöver du vara självständig, prestigelös och trygg i din yrkesroll. Vidare behöver du ha god samarbetsförmåga samt förmåga till helhetssyn och lyhördhet för verksamhetens behov. Du är strukturerad och noggrann och kan snabbt förstå komplicerade sammanhang. Du tar initiativ och kan visa på konkreta resultat av ditt arbete.

Om anställningen

Du kommer att ha placering på vårt kontor i Östersund eller Solna. Befattningen är en visstidsanställning på heltid från 2019-09-15 t.o.m. 2020-04-15. Tillträde enligt överenskommelse.

Om enheten

Enheten för planerad kommunikation ansvarar för operativt och strategiskt stöd till verksamheten i framför allt externa kommunikationsfrågor. Det innebär att i uppdrag och projekt delta i arbetet med att bedöma behov av och planera för olika former av kommunikationsinsatser. Planerad kommunikation har en viktig roll i myndighetens arbete med att uppnå sina mål. I planerad kommunikation ingår målgruppsanalys, övergripande budskap, val av kommunikationskanal, tid- och aktivitetsplaner och andra förutsättningar för framgångsrika kommunikationsinsatser. Enheten ansvarar också för myndighetens språkvårdsfrågor, språkutbildningar, terminologiarbete och koordinering av översättningar. Utöver det ansvarar enheten för myndighetens bildpolicy samt utbildningar i retorik och presentationsteknik.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Mia Wadman, telefon 010- 205 28 41.

Fackliga företrädare är Jim Werngren (SACO), telefon 010-205 24 79, och Anita Ekner (ST), telefon 010-205 24 50.

Ansökan

Välkommen med din ansökan till befattningen som kommunikatör hos oss!

Ansök senast 2019-07-31 via myndighetens webbplats.

Arbetsgivarens diarienummer: 02692-2019-2.1.1