arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kommunikatör

  • Yrkesroll

    Informatör/Kommunikatör

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    26 november

  • Sök jobbet senast

    9 december

Om jobbet

Vill du arbeta på en myndighet som har världen som sitt arbetsfält? Statens museer för världskultur består av Etnografiska museet, Östasiatiska museet och Medelhavsmuseet i Stockholm samt Världskulturmuseet i Göteborg. Med samlingar som spänner över flera tusen år och alla världens kontinenter kan Världskulturmuseerna ge perspektiv och ökad förståelse för vilka vi är, varifrån vi kommer och vilken värld vi vill skapa tillsammans. Med en vision om en större, mänskligare och mer inkluderande värld är vårt uppdrag mer angeläget än någonsin!

Idag arbetar cirka 150 medarbetare utifrån regeringsuppdraget att visa och levandegöra världens kulturer samt ge perspektiv på en allt mer globaliserad värld, såväl historiskt som i dag. Vår kärnverksamhet är samlad i tre avdelningar Samling, Innehåll och lärande och Publika möten. Samtliga avdelningar arbetar med publiken i fokus, i nära samverkan och med hela myndigheten som arbetsfält. Vårt övergripande mål är att bli angelägna för fler och vi söker nu dig som med kunskap, nyfikenhet och värme vill bidra till att utveckla verksamheten framåt.

ARBETSUPPGIFTER

Vi söker en erfaren kommunikatör med bred kompetens inom kommunikation och marknadsföring. Du kommer att ta fram kommunikationsstrategier samt planera och genomföra kommunikationsinsatser i olika kanaler och mot olika målgrupper. Tjänsten innebär ett särskilt fokus på att utveckla myndighetens digitala marknadsföring. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor på kommunikationsenheten och med övriga avdelningar inom kärnverksamheten (tex pedagoger, värdar, utställningsproducenter och intendenter). Du ingår i enheten för Kommunikation och marknad, en myndighetsgemensam enhet som ansvarar för Världskulturmuseernas externa och interna kommunikation.

KVALIFIKATIONER

• Högskoleutbildning eller relevant utbildning alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet som vi bedömer relevant.
  • Dokumenterad erfarenhet av att planera, genomföra och följa upp marknadskampanjer
  • Dokumenterad erfarenhet av att utveckla en strategisk och operativ plan för digital marknadsföring, inklusive sociala medier.
  • Dokumenterad erfarenhet av att ansvara för produktion av marknadsaktiviteter, inklusive annonsering, textproduktion, e-postutskick och andra redaktörsuppgifter.
  • Goda kunskaper i svenska och engelska.

Meriterande

• Erfarenhet av arbete med rörlig bild
  • Andra språk utöver svenska och engelska
  • Erfarenhet från liknande verksamhet

Personliga egenskaper

Som person möter du din omvärld med nyfikenhet och värme. Du är kreativ, initiativrik och ansvarstagande. I denna roll ställs krav på en god analytisk och kommunikativ förmåga. Du har lätt för att samarbeta och bygga relationer och klarar samtidigt att självständigt planera, strukturera och fullfölja arbetsuppgifter och utvecklingsinsatser. Arbetet kräver att du är lyhörd och flexibel och stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Som anställd i myndigheten förväntas du dela och genom ditt arbete förmedla Världskulturmuseernas värdegrund byggd på demokrati och mänskliga rättigheter. Du förväntas också bidra till att utveckla en god förvaltningskultur präglad av rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet. Statens museer för världskultur eftersträvar mångfald och jämställdhet och ser därför alltid anställda med olika bakgrund och erfarenhet som mycket berikande för verksamheten.

ÖVRIGT

Placeringsort är Göteborg med resor i tjänsten förekommer, företrädelsevis till Stockholm.

Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga Jobb.

Vi har valt våra rekryteringskanaler och undanber oss all kontakt från rekryterings- och annonsförsäljare.