arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kommunikationsstrateg till kommunikationsavdelningen

  • Yrkesroll

    Kommunikationsstrateg

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    22 november

  • Sök jobbet senast

    7 december

Om jobbet

Är du redo för en större uppgift? Vi söker en kommunikationsstrateg till kommunikationsenheten i Region Bergslagen. Hos oss kommer du att utvecklas tillsammans med engagerade och kunniga kollegor och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten.

Kommunikationsavdelningen leder och samordnar Polismyndighetens kommunikationsarbete och ska vara ett proaktivt strategiskt och operativt stöd för hela myndigheten.

Gemensam kommunikation ansvarar för att implementera Polismyndighetens kommunikationsstrategi som utgår från myndighetens verksamhetsidé och verksamhetsplan. Ansvaret är övergripande och omfattar extern- och intern kommunikation inklusive ledningsstöd, kris- och resultatkommunikation samt omvärldsbevakning.

I uppdraget ingår att tillsammans med övriga kommunikationsavdelningen vara ett kommunikationsstöd till hela polisregion Bergslagen och samtidigt ett ha särskilt uppdrag att stödja polisområde Värmland.

ARBETSUPPGIFTER

Som kommunikationsstrateg ansvarar du för att driva kommunikationsuppdrag. Du ansvarar för att utveckla den interna och externa kommunikationen genom att bl.a. identifiera och analysera kommunikationsbehov, ge råd och stöd vid kommunikationsplanering och genomföra kommunikationsinsatser.

Du arbetar operativt med att ta fram kommunikationsmaterial och utgör ett kommunikationsstöd till chefer och andra sakkunniga, allt för att stärka den kommunikativa förmågan inom polisen. Anställningen är ett vikariat.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer innebära att:
  • Initiera, planera, driva, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser antingen genom egna insatser eller i samarbetet med andra.
  • Vara rådgivare inom kommunikation till chefer och sakkunniga.
  • Delta i nationella och regionövergripande arbetsgrupper och uppdrag.
  • Genomföra kompetenshöjande insatser inom kommunikation.
  • Omvärldsbevaka och analysera kommunikationsfrågor som är relevanta för polisen.

KVALIFIKATIONER

Detta är en möjlighet för dig som har:
Högskoleutbildning inom media och kommunikation eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Minst fem års erfarenhet i närtid av internt- och externt strategisk och operativt kommunikationsarbetet i en större organisation.

Erfarenhet av att vara rådgivande inom kommunikation till chefer och ledningsgrupper.

Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.

Meriterande

Det är meriterande om du utöver ovan även har:
Erfarenhet av förändringskommunikation.

Erfarenhet av arbete med kriskommunikation.

Erfarenhet av arbete i webbpubliceringsverktygen Epi-Server och Adobe-program.

Personliga egenskaper


Du har lätt för att samarbeta oavsett om det är med chefer, nära medarbetare eller andra inom organisationen.

Du kan arbeta med flera saker samtidigt liksom växla tempo mellan planerat och händelsestyrt arbete.

Du har god förmåga till helhetssyn och prioritering i det dagliga arbetet. Du är ansvarstagande, samvetsgrann och delar med dig av erfarenheter, kunskaper och idéer.

Du har en god kommunikativ förmåga och kan förmedla komplex information till olika målgrupper.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT

Placeringsort: Örebro

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 7 december 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande">https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Arbetslivserfarenheter

Krav
  • Kommunikationsstrateg

Lön

Enligt avtal.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid. Förtroendearbetstid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse., upphör: 2023-12-31 .