arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kommunikationschef

  • Ort

    Göteborg

  • Yrkesroll

    Informationschef/Kommunikationschef

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    7 juni

  • Sök jobbet senast

    31 juli

Om jobbet

Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och fysisk integritet. I grunden handlar jämställdhetsarbetet om att omfördela makt och resurser för att uppnå de jämställdhetspolitiska målen.

Jämställdhetsmyndigheten, som inrättades 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetsarbetet.

Nu söker vi en kommunikationschef som vill utvecklas med oss.

Arbetsuppgifter


Vi erbjuder dig ett arbete med stort eget ansvar i en miljö som befinner sig i ständig utveckling och med kollegor som alla har ett stort samhällsintresse och engagemang. Vår utvecklingsresa kräver att du är förändringsbenägen, prestigelös, jobbar med ständiga förbättringar och vågar tänka nytt – ha mod och kraft att driva och effektivisera den egna verksamheten samt bidra till Jämställdhetsmyndighetens gemensamma utvecklingsarbete. Kommunikationsavdelningens uppdrag är både strategiskt och operativt och ska bidra till att myndighetens verksamheter är kommunikativa inom alla områden både externt och internt. Du ska vara ett coachande bollplank och en rådgivande diskussionspartner till dina egna medarbetare men också till generaldirektören och myndighetens övriga chefer. Du har vidare förmågan att driva din verksamhet mot uppsatta mål och förmågan att fatta beslut för att få saker att hända. Du vet också att kulturarbete i en organisation är avgörande för goda resultat och din samarbetsförmåga är central för att kunna bidra till myndighetens utveckling.

En viktig del i din roll är att använda digitaliseringens möjligheter för att främja myndighetens uppdrag. Tillsammans med dina medarbetare ansvarar du för myndighetens kommunikationsarbete så som att skapa en övergripande kommunikationsstruktur samt förvalta och utveckla den externa webbplatsen, intranätet och myndighetens närvaro i sociala medier. Avdelningen har också till uppgift att ha övergripande mediakontakter och samordna större evenemang för myndigheten.

Som chef har du arbetsmiljöansvaret för din avdelning och ansvarar för att tillämpa statens och myndighetens arbetsgivarpolitik. Du har ett involverande och coachande ledarskap och skapar engagemang och förutsättningar för dina medarbetare att växa och ta ansvar i sina roller. På avdelningen arbetar 8 medarbetare. Du ingår i myndighetens ledningsgrupp och rapporterar till Generaldirektören. 

Kvalifikationer

  • Akademisk examen, inom kommunikation- och medievetenskap alternativt motsvarande utbildning som bedöms relevant
  • Mångårig erfarenhet av att leda kommunikationsverksamhet på strategisk nivå
  • Erfarenhet av att ingått i ledningsgrupp och haft personalansvar och ansvar för verksamhetsplanering och budget
  • Erfarenhet av utveckling och förändringsarbete inom kommunikation - att leda, driva, samordna och följa upp
  • Erfarenhet av upphandling
  • Strategisk förmåga och vågar tänka nytt
  • Förmåga att långsiktigt utveckla, implementera analysera och utvärdera strategier och metoder.
  • God kännedom om svenskt jämställdhetsarbete och aktörer inom området
Vi ser det som meriterande om du har
  • Arbetat med kommunikation inom statlig verksamhet
  • Arbetat med kommunikation riktat till internationella målgrupper
  • Erfarenhet av samverkan med statliga och kommunala verksamheter och andra organisationer
  • Arbetat med kommunikation inom jämställdhetsområdet
  • Erfarenhet inom kriskommunikation
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du kommunikativ och tydlig med mycket god förmåga att skapa förtroende och bygga relationer. För uppdraget krävs en god pedagogisk förmåga och du engagerar och leder kollegor i utvecklandet av nya arbetssätt. Du har kunskap och förståelse för myndighetens uppdrag och utmaningar. Andra viktiga faktorer i din roll är flexibilitet, nytänkandet och att se nya möjligheter inom digitalisering.

Anställningsinformation


Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. Resor i tjänsten kan förekomma.

Anställningen är ett vikariat t.o.m. 2021-02-11. Tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. 

Praktiskt information


Vill du veta mer om jobbet, kontakta Lena Ag, Generaldirektör, lena.ag@jamy.se eller Jonathan Jacobsson, HR-generalist, 031-3929070. Fackliga kontaktpersoner för Saco-S Lars-Gunnar Engström, 031-3929016 och Lena Bjurving ST, 031-3929053 Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. 

Jämställdhetsmyndigheten värnar om en rekrytering fri från diskriminering. 

Välkommen med din ansökan senast 31 juli. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.