arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kategoristyrningsansvarig till Naturvårdsverket

  • Yrkesroll

    Inköpsledare

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    6 september

  • Sök jobbet senast

    27 september

Om jobbet

Vill du vara med på vår utvecklingsresa? Vi utökar vårt stöd till verksamheten och inför bl a kategoristyrt inköp. Vi behöver därför förstärka inköpsenheten med en person med erfarenhet av kategoristyrt inköp som tillsammans med övriga medarbetare kan fortsätta utveckla vårt inköpsarbete. Du kommer framför allt att arbeta med införandet av kategoristyrt inköp och framtagande av kategoriplaner för myndighetens olika inköpskategorier.

Inköpsenheten, som tillhör förvaltningsavdelningen, driver och genomför upphandlingar i nära samarbete med verksamheten samt bistår i inköpsfrågor. Majoriteten av våra upphandlingar avser konsult- och IT-relaterade tjänster.

Vi förväntar oss att du kommer till oss med fullt fokus och en vilja att bidra och i gengäld erbjuder vi dig trevliga och positiva kollegor och en mycket bra arbetsplats där vi helhjärtat arbetar med att förbättra miljön för nuvarande och kommande generationer.

Dina arbetsuppgifter

Du kommer att arbeta strategiskt i en mycket spännande verksamhet. Naturvårdsverket har genomfört en pilot inom kategoristyrt inköp och dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att driva och hålla ihop det fortsatta införandet och utvecklingen av arbetssättet. I arbetsuppgifterna ingår att i dialog med kategoriråden leda kategoriteamens arbete med att ta fram kategoriplaner, vidareutveckla den framtagna kategoristyrningsprocessen med mallar och checklistor samt kommunicera, förankra, följa upp och utbilda i arbetssättet. Du kan också få ansvar för en eller flera egna kategorier. Vid eventuella tillfälliga arbetstoppar på enheten ska du även vara beredd att rycka in och genomföra enstaka upphandlingar.

Arbetet bedrivs tillsammans med andra kollegor, med olika kompetenser, inom enheten samt övriga myndigheten.

Din kompetens

Vi söker dig som har:
  • Flerårig erfarenhet av att ha arbetat praktiskt med kategoristyrt inköp i en ledande/samordnande funktion som kategoriledare, metodikstöd eller motsvarande
  • Flerårig erfarenhet av arbete som upphandlare/strategisk inköpare eller motsvarande samt goda kunskaper i lagen om offentlig upphandling (LOU)
  • Erfarenhet av projektledning och processinriktat arbete
  • En akademisk utbildning inom exempelvis ekonomi, juridik, teknik eller motsvarande, alternativt likvärdiga kunskaper förvärvade på annat sätt t ex yrkeshögskoleutbildning inom upphandling/inköp
  • Kan uttrycka dig väl på svenska, både skriftligt och muntligt

Det är meriterande att ha erfarenhet av:

  • Praktiskt arbete med införande av kategoristyrt inköp i annan verksamhet, exempelvis som metodikstöd eller motsvarande
  • Nyttorealisering
  • Förändringsledning
  • Avtalsförvaltning
  • Ha genomfört egna upphandlingar eller avrop inom ramen för LOU
  • Digitala upphandlingsverktyg, exempelvis TendSign
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet då arbetet har strategiska inslag och innebär många kontakter inom myndigheten.

Du har förmåga till strategiskt tänkande med proaktivitet och helhetsperspektiv. Du har god kommunikativ förmåga och kan bygga goda relationer med och få med dina kollegor på inköpsenheten och i verksamheten i övrigt. Du är duktig på att skapa engagemang och delaktighet. Du är handlingskraftig och har lätt att sätta dig in i nya arbetsuppgifter och få saker gjorda. Vidare är du självgående och har förmåga att planera, utveckla och följa upp myndighetens arbete med införandet av kategoristyrt inköp. Samtidigt har du stor simultankapacitet och är flexibel i att arbeta med flera olika kategorier parallellt där du utgår från verksamhetens behov och förutsättningar.

Om anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Anställningens placering är i Stockholm eller Östersund.

Vi tillämpar sex månaders provanställning och individuell lönesättning. Vi eftersträvar jämställdhet och mångfald på arbetsplatsen och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter.

Självklart delar du vår värdegrund lyhörd, professionell och offensiv.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 27 september 2021. 

Kontaktpersoner

Viill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta nedan personer. Samtliga kontaktpersoner når du på 010-698 10. 

Anna Nygård, chef för Inköpsenheten
Ingela Fristedt, facklig representant, ST

Lotta Lagerberg, facklig representant, SACO

Om Naturvårdsverket

Naturvårdsverket har en central roll i miljöarbetet och arbetar pådrivande, stödjande och samlande vid genomförandet av miljöpolitiken.

Vi ansvarar för frågor som handlar om klimat och luft, mark, biologisk mångfald, förorenade områden, kretslopp och avfall, miljöövervakning samt miljöforskning.

Här kan du läsa mer om Naturvårdsverket och vårt uppdrag: http://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/

Vill du veta mer om hur det är att jobba hos oss eller hitta fler lediga jobb? Se naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Jobba-hos-oss/

Naturvårdsverket har gjort medieval för denna rekrytering och undanber sig kontakt med annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Inköpsledare

Lön

Månadslön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat