arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Junior upphandlare till Härnösand

  • Yrkesroll

    Upphandlare

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    18 mars

  • Sök jobbet senast

    2 april

Om jobbet

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb

Just nu befinner sig myndigheten i ett spännande utvecklingsarbete med en tydlig målbild. Vi strävar efter att vara en erkänd kunskapsaktör, en ledande utvecklingsaktör, en förebyggande stödaktör och en pådrivande rättighetsaktör.

Ekonomienheten är en enhet inom verksamhetsområde stöd och styrning, med ansvarsområdena verksamhetsstyrning, ekonomistyrning, ekonomiadministration, upphandling och inköpsfrågor. Enheten har sin verksamhet huvudsakligen i Härnösand och Örebro, med enhetschefen placerad i Örebro. Ekonomienheten ansvarar för myndighetens samordnade inköpsprocess och är normerande för hela myndigheten i frågor som rör upphandling och inköp.

Som upphandlare inom myndigheten kommer du att ha en både stödjande och drivande funktion gentemot övrig verksamhet. Du kommer att ingå i ett team med två upphandlare och en administratör, som tillsammans utgör myndighetens samlade upphandlingsfunktion. I din roll kommer du även att samarbeta med inköpsstöd och e-handelsansvarig inom enheten.

ARBETSUPPGIFTER


I ditt arbete ingår exempelvis att:
  • genomföra upphandlingar med skiftande komplexitet inom olika kategorier, vid behov med stöd av upphandlarkollega
  • i förekommande fall ge internt stöd i frågor om direktupphandlingar, avrop mot ramavtal och i allmänna avtals- och inköpsfrågor
  • fånga upp inköps- och upphandlingsbehov genom uppföljning och dialog med verksamheten.
  • delta i övriga förekommande arbetsuppgifter inom inköpsområdet.
I arbetet ingår att jobba proaktivt för att myndigheten ska följa riktlinjer och regelverk vid inköp och upphandlingar, vilket bland annat kan innebära att du ansvarar för informations- och utbildningsinsatser.

Som projektledare för upphandlingar samverkar du med verksamheten i hela kedjan från behovsanalys och fram till dess att överlämning till verksamheten för avrop och beställningar kan ske.

KVALIFIKATIONER

Du ska ha
  • en eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
  • någon erfarenhet av inköps- och upphandlingsområdet
Arbetsuppgifterna kräver god samarbetsförmåga, god kommunikativ förmåga och vana att uttrycka sig i skrift.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av offentlig upphandling och LOU, elektroniskt upphandlingsverktyg och av affärssystem. Det är också bra om du har erfarenhet av projektledning.

Du behöver ha ett konsultativt förhållningssätt och trivas med att arbeta i team och i en stödjande roll.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT

Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Upphandlare

Lön

Enligt avtal.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2020-05-01 eller efter överenskommelse., upphör: 2020-12-31 Vikariat.