arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Junior Strategisk Inköpare till Enheten Affärsområde IT och Förvaltning

  • Yrkesroll

    Inköpare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    29 april

  • Sök jobbet senast

    12 maj

Om jobbet

Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?

Vilka är vi

Inköpsavdelningen har ett centralt ansvar för anskaffning, utveckling och förvaltning av våra avtal.

Vi ansvarar för samtliga anskaffningar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där alla externa kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Avdelningen består av två Affärsenheter och en funktion för Affärsstöd med avdelningsövergripande roller. Totalt består Inköpsavdelningen av ca 80 medarbetare. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 8 miljarder kronor. I framtiden förväntas detta öka.

Vi rekryterar nu juniora affärsorienterade Strategiska Inköpare till sektionen Inköp Förvaltning och sektionen inköp HR och IT med placeringsort Solna eller Östersund.

Vem söker vi

Som Junior Strategisk Inköpare på enheten Affärsområde IT och Förvaltning arbetar du i partnerskap och
kommer att, med handledning och stöd av senior Strategisk inköpare, hjälpa till med att planera och utföra upphandlingar samt följa upp leverantörer och avtal. Du blir engagerad i myndighetens stödverksamhet och en strukturerad kategoristyrd inköpsverksamhet.

Ditt arbete omfattar:

• Driva inköpsuppdrag inom en eller flera underkategorier
  • Strategiskt inköps- och kategoriarbete
  • Affärs- och leverantörsutveckling inom relevanta avtalsområden
  • Medverkan i planering och genomförande av upphandlingar av IT eller Förvaltningstjänster
  • Genomföra uppföljning av avtal och leverantörer
  • Förbättringsarbete kring processer och arbetssätt, inte sällan av analyserande och utvecklande karaktär
Som Junior Strategisk Inköpare medverkar du i kategoriarbete för att optimera affärer och möjliggöra nyttor för verksamheten. Du medverkar i planering och analys inför anskaffningsbeslut samt deltar i team för att utveckla anskaffningsstrategier och genomföra upphandlingar. Du bidrar i affärsmässig uppföljning av avtal och leverantörer.

Kvalifikationer

- Erfarenhet av inköps- eller upphandlingsarbete alternativt en nylig riktad utbildning mot inköp/upphandling.
- Minst 3 års erfarenhet av inköpsarbete på statlig myndighet
- Universitet/högskoleutbildning om 180hp/120p eller YH-utbildning inom inköp eller upphandling, eller 10 års erfarenhet av inköp inom B2B
- Mycket god förmåga att i tal och skrift kommunicera på svenska.

Vem är du

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

• Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
  • Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
  • Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Du har en god blick för helhetsperspektiv och ett starkt driv för att säkerställa att uppsatta mål nås. Du har god kommunikativ och analytisk förmåga. En stor del av arbetstiden innebär självständigt arbete utifrån tillämpade metoder, riktlinjer och praxis. Det är därför viktigt att du är drivande och strukturerad i ditt arbete och kan växla mellan olika arbetsuppgifter. Vi vill att du känner dig bekväm i att handla på affärsmässig grund och att du har en ekonomisk medvetenhet. Du har en förmåga att skapa partnerskap med andra delar av organisationen och leverantörer.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Vårt erbjudande

Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Östersund eller Solna.

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast 2021-05-12 märkt med Af-2021/0034 4314. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Intervjuer kan komma att ske löpande. I denna rekrytering kan urvalstester förekomma.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Inköpare

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning