arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

IVO söker inspektör med juristbakgrund

  • Yrkesroll

    Förvaltningsjurist

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    18 januari

  • Sök jobbet senast

    25 januari

Om jobbet

Trivs du med att arbeta i ett team med olika kompetenser och har erfarenhet av kvalificerat juridiskt utredningsarbete? Då kan du vara den vi söker!

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) söker en erfaren utredare med juristbakgrund för anställning som inspektör på avdelning öst i Stockholm. Avdelning öst bedriver tillsyn av verksamheter inom hälso- och sjukvård samt inom socialtjänst.

Dina arbetsuppgifter


Du kommer att ingå i en tillsynsenhet där du som inspektör bidrar med din kompetens som utredare och jurist. De huvudsakliga arbetsuppgifterna består i att göra ägar- och ledningsprövning av bolag som har tillstånd att bedriva verksamhet inom SoL och LSS. I prövningen ingår bland annat att inhämta, analysera och bedöma underlag samt att skriva fram beslut och yttranden till domstol. Du arbetar dagligen tillsammans med inspektörskollegor med olika kompetenser inom och utanför enheten samt är aktiv i enhetens och myndighetens utvecklingsarbete.

Som inspektör arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv och med vår tillsynspolicy i ryggen för att fokusera på vad som är angeläget för enskilda och för olika grupper av människor. Om inte annat framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen ska tillsynen vara riskbaserad och granska det som är väsentligt. Tillsynen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet och effektivitet samt utgå från den statliga värdegrunden.

Vi söker dig som har
  • Juristexamen/jur kand 
  • Minst tre års aktuell erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete, gärna inom offentlig förvaltning
  • Mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift 
  • God och aktuell IT- och datorvana
  • Goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. För att lyckas i rollen ska du ha en god analytisk förmåga samt kunna granska och analysera på ett objektivt och sakligt sätt. Du ska kunna prioritera och strukturera arbetsuppgifterna samt ha förmåga att under tidspress leverera utredningar med hög kvalitet. Vi ser även att du har god förmåga att arbeta i en konsultativ roll med hög grad av serviceanda och flexibilitet där du lätt kan byta fokus. Rollen kräver även god samarbetsförmåga samt att du trivs med att arbeta såväl självständigt som i grupp.

Det är av stort vikt att du kan hantera dina arbetsuppgifter professionellt och rättssäkert samt kunna tydliggöra och föra ett resonemang så att det blir logiskt och begripligt för såväl allmänheten som professionella intressenter. Därtill har du en personlig mognad och klarar av att göra oberoende ställningstaganden och vara trygg i dessa. Vi ser också att det är viktigt att du är utvecklingsinriktad då myndigheten är i ständig förändring.

Det är meriterande om du har

  • Goda och aktuella kunskaper om ägar- och ledningsprövning
  • Goda kunskaper i bolagsrätt  
  • Erfarenhet av att arbeta i statlig förvaltning
  • Kunskaper i LSS och socialtjänstlagen
  • Erfarenhet av tillsynsarbete
 


Vad kan IVO erbjuda dig?

Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn och tillståndsprövning i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, - metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med en provanställning om 6 månader. Tjänsten avser heltid med placering i Stockholm.
 

Ansök senast 17 januari 2022

Märk din ansökan med dnr. 2.1.1-48249/2021. Bifoga CV och ett personligt brev där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller vår kravprofil. Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju.

För frågor om tjänsten kontakta enhetschef Anette Nilsson. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Jannicce Svanqvist.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.

 

 

 

 

 

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har cirka 770 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Förvaltningsjurist

Lön

Fast lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat