arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

IT-supporttekniker – sommarvikarie

  • Yrkesroll

    Helpdesktekniker/Supporttekniker

  • Anställning

    Heltid, 11 dagar - 3 månader

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    18 mars

  • Sök jobbet senast

    30 mars

Om jobbet

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.

Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har omkring 500 anställda och har sin verksamhet i Solna och Östersund.

Vill du hjälpa oss under sommarperioden med support- och servicestöd till myndighetens användare inom områden så som klientarbetsplats, mobiltelefoner, skrivare och konferensutrustning? Om du trivs med ett arbete som innebär många kontakter och du drivs av att ge god service både inom den egna supportorganisationen och mot våra användare så ska du söka detta sommarvikariat som it-supporttekniker hos oss!

Dina arbetsuppgifter

Som IT-supporttekniker kommer du att vara IT-kontaktperson ut mot verksamheten och ge support- och servicestöd till användare. Du kommer att ge support-, installations- och servicestöd för både hård- och mjukvara, genom till exempel att installera och leverera datorer och telefoner, att administrera it-miljöer som skrivare och behörigheter, att hantera videokonferensutrustning samt att hjälpa medarbetare med olika datorprogram.

Din bakgrund och kompetens

Krav för anställning
Du har en genomförd eller pågående eftergymnasial utbildning inom IT-området exempelvis högskoleingenjör, systemvetare, civilingenjör eller motsvarande kunskaper genom arbetslivserfarenhet. Du har god kunskap i svenska, såväl tal som skrift. Under de senaste 3 åren ska du ha arbetat inom följande områden där du ska ha mycket goda kunskaper inom:
  • datorer, mobiler, kringutrustning, operativsystem och nätverk,
  • ärendehanteringssystem och annan kommunikation med verksamheten,
  • MS Office och andra liknande kontorsadministrativa program,
  • Helpdesk system.

Meriterande

Det är meriterande om du har:
  • erfarenhet av användandet av videokonferenssystem,
  • erfarenhet av användandet av manageringsverktyg av mobiltelefoner, MDM,
  • kunskaper om antivirus och nätverk,
  • kunskaper om SCCM,
  • kunskaper om Active Directory,
  • erfarenhet av arbete inom offentlig sektor och större organisationer,
  • kunskaper om skrivarlösningar,
  • goda kunskaper i engelska, såväl tal som skrift.

Dina egenskaper

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper. Som IT-supporttekniker behöver du ha ett brinnande it-intresse, vara drivande och serviceinriktad liksom kunna ge våra användare professionellt och lösningsorienterat bemötande. Vi lägger stor vikt vid din lämplighet i kontakten med våra användare. Vidare ska du kunna jobba prestigelöst inom IT-supportens hela arbetsfält och kan lätt ta dig an skilda typer av uppgifter för att nå de gemensamma målen. Du tar initiativ för att lösa dina åtaganden, liksom har förmågan att slutföra dem.

Om anställningen

Du kommer att anställas som handläggare med placering på vårt kontor i Solna. Befattningen är en tidsbegränsad anställning på heltid under maj – september, efter överenskommelse. Resor till vårt kontor i Östersund kan förekomma.

Om enheten

Enheten för IT ansvarar för att myndigheten har en säker och tillgänglig IT-driftsmiljö samt för att myndigheten har en effektiv support, förvaltning och modern utveckling av IT-system. Enheten ansvarar även för en samordnad och kostnadseffektiv process för inköp av IT-relaterad utrustning, licenser och konsulttjänster. Enheten ansvarar för myndighetens digitalisering i enlighet med gällande strategi, vilket inkluderar utvecklings- och förvaltningsstyrning, it-projektkontor, informationssäkerhet samt telefoni och konferenssystem. Enheten ansvara även för området it-säkerhet samt bistår med resurser till olika it-relaterade utredningar, uppdrag och projekt inom myndigheten.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta Roland Jaeger, handläggare inom IT-support, telefon 010- 205 23 20 eller enhetschef Mats Eklund, telefon 010- 205 21 15.

Fackliga företrädare är för SACO Jim Werngren, telefon 010-205 24 79, och för ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50.

Ansökan

Välkommen med din ansökan till befattningen som IT-supporttekniker sommarvikarie hos oss!

Ansök senast 2020-03-30 via myndighetens webbplats.

Arbetsgivarens diarienummer: 01131-2020-2.1.1

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Helpdesktekniker/Supporttekniker

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat