arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

IT-Applikationsspecialister till Svenska kraftnät

  • Yrkesroll

    Helpdesktekniker/Supporttekniker

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    10 september

  • Sök jobbet senast

    10 oktober

Om jobbet

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? I rollen som IT-applikationsspecialist får du möjlighet att bidra till ett driftsäkert kraftsystem både nu och i framtiden genom att stötta kontrollrummet i deras användning av driftskritiska applikationer.

Om tjänsten

I rollen som IT-applikationsspecialist är du en del av 3:rd-line support för verksamhetskritiska applikationer. Du tillhör enheten Kraftsystemapplikationer som idag består av 13 medarbetare, vilka huvudsakligen arbetar med systemutveckling. Rollen är en viktig länk mellan kontrollrumspersonalen och applikationsutvecklarna.

Dina arbetsuppgifter

I rollen som IT-Applikationsspecialist kommer du främst att:
  • Arbeta med felsökning, felavhjälpning och problemutredning av egenutvecklade applikationer, även Linuxmiljöer
  • Ta fram förslag på arbetsmetodik eller lösningar som ger stabilare system
  • Se över och bygga upp bättre övervakning och enklare felsökning
  • Arbeta med proaktivt underhåll och åtgärder
  • Verifiering av inputdata till applikationerna (kraftsystemmodell)
  • Installation och uppgradering av egenutvecklade applikationer
Vi söker fler personer med olika erfarenhetsnivå till den här funktionen. Vid intresse och rätt bakgrund finns möjlighet att ta en ledande roll i teamet, hålla i utbildningar eller vara med och utveckla applikationerna.

Tjänsten innebär schemalagd arbetstid under kontorstid mellan intervallet kl. 07-18 och är placerad på huvudkontoret i Sundbyberg. I tjänsten ingår också schemalagd beredskap.

Din bakgrund

Du har en utbildning inom IT eller elkraft, alternativt motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt. Har du en IT bakgrund ska du ha kunskaper inom systemadministration och applikationsfelsökning i Linux miljö.

Du har god kunskap i svenska och engelska i tal och skrift.

Om du har kunskap inom något av följande ser vi det som ett plus, dock är det inget krav:
  • Kraftsystemkunskap
  • Programmeringskunskap (skriptning i Bash och Python)
  • Erfarenhet av IT-applikationsnära supportarbete
  • Erfarenheter av SCADA/EMS system.
  • Erfarenhet eller intresse för DevOps arbetssätt
  • Erfarenhet att leda team inom support eller skiftarbete

Dina personliga egenskaper

Du är en person som tar ansvar för din uppgift och har lätt att arbeta såväl självständigt som i team. Du strukturerar ditt arbete och driver teamets processer framåt med fokus på förbättring och utveckling. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar.

Du trivs med att lösa komplexa problem och frågeställningar och tar dig metodiskt an problemen för att lösa dem. Du är nyfiken att har lätt att ta till dig ny kunskap.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna Svenska kraftnäts samarbetspartner för denna roll, Maria Grevillius på Boxhill Recruitment, tel. nr. 072-727 62 94 alternativt
maria.grevillius@bhill.se. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 97. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Välkommen me din ansökan!
Välkommen med din ansökan senast den 10 oktober 2021. Vi behandlar ansökningar löpande, så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig


På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.

Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Helpdesktekniker/Supporttekniker

Lön

Fast lön samt ersättning för beredskap

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat