arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Inspektörer med socialtjänstkompetens till Umeå

  • Yrkesroll

    Socionom

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    30 december

  • Sök jobbet senast

    20 januari

Om jobbet

IVO ansvarar för tillsyn av hälso-och sjukvård, hälso-och sjukvårdspersonal, socialtjänst och verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).  Vårt uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten ansvarar också för viss tillståndsprövning. Avdelning nord har Västerbottens, Västernorrlands, Norrbottens och Jämtlands län som sitt tillsynsområde.

Vi söker två inspektörer med socialtjänstkompetens till vår hälso- och sjukvård/socialtjänstsenhet (HSS1) som ansvarar för tillsynen av bland annat verksamheter inom äldreomsorg (SoL), funktionsnedsättning (LSS), kommunal hälso- och sjukvård och primärvård.

Rollen som inspektör


Som inspektör på HSS1-enheten kommer du att handlägga ärenden och genomföra inspektioner samt delta i både arbetsgrupper och projekt där din kompetens efterfrågas. I arbetet kommer du komma i kontakt med såväl huvudmän/personal som allmänhet och media.

På IVO arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv och med vår tillsynspolicy i ryggen för att fokusera på vad som är angeläget för enskilda och för olika grupper av människor. Om inte annat framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen ska tillsynen vara riskbaserad och granska det som är väsentligt. Tillsynen ska präglas av tydlighet, trovärdighet och effektivitet samt utgår från den statliga värdegrunden.

Kravprofil

  • Socionom eller motsvarande utbildning
  • Flerårig och aktuell erfarenhet inom socialtjänstens äldreomsorg och/eller funktionshinderområdet
  • Aktuell juridisk kunskap inom området Äldre/funktionshinder
  • Goda och aktuella datakunskaper 
  • Goda kunskaper i svenska, muntligt och skriftligt      
  • B-körkort då arbetet innebär en hel del resor inom regionen
I rollen som inspektör ska du kunna arbeta självständigt och ha förmågan att effektivt prioritera och strukturera flera olika arbetsuppgifter inom olika ämnesområden samtidigt.  Du ska ha en god analytisk förmåga, vara noggrann och strukturerad och snabbt kunna sätta dig in i komplexa frågeställningar. Du ska ha mycket god samarbetsförmåga, vara trygg i dina beslut och på ett konstruktivt sätt kunna omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv.  Du kommunicerar resultatet på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. Du ska ha förmågan att kartlägga, analysera och utreda komplext och omfattande material utifrån ett såväl ekonomiskt som generellt perspektiv. Du ska ha lätt för att se helheten och arbetar effektivt.

Du har god förmåga att formulera skrivelser och beslut samt kan kommunicera resultatet av ditt arbete både internt och externt. Vidare ska du ha ett intresse för och kunskap om vad som händer i omvärlden och kunna applicera det på ditt arbete.

Meriterande

  • Erfarenhet av tillsynsarbete.
 Vad kan IVO erbjuda dig?

Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige.  IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, -metoder och verktyg för att nå bästa resultat.

Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Anställningarna gäller tillsvidare och avser heltid från 1 april 2021 med placering i Umeå. Provanställning om 6 månader  tillämpas.

Ansökan


Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 20 januari.    Ange referensnummer 2.1.1-61740/2020.

Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju.

Kontaktpersoner och övrig information


För frågor om tjänsten vänligen kontakta enhetschef Carina Ragnarsson, 010-788 53 72
För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Pernilla Spens, 010-788 51 87.

Fackliga kontaktpersoner är Krister Lundström, SACO, 010-788 53 65, Maria Carneland Fackförbundet ST, 010-788 54 06 och Helen Näslund, Vårdförbundet, 010-788 53 91.

 

 

Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Socionom

Lön

Fast månadslön Fast månadslön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Dagtid Heltid Heltid