arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Inköpssamordnare IT

  • Yrkesroll

    IT-strateg

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    15 september

  • Sök jobbet senast

    6 oktober

Om jobbet

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.

Vill du vara med och bidra till ett tryggare samhälle? Vår IT-avdelning genomför en stor satsning med fokus på en digital Kriminalvård. Tillsammans jobbar vi för att skapa förutsättningar och lösningar som gör skillnad i vår verksamhet. Under 2022 växer avdelningen med 60-talet nya medarbetare inom flertalet roller inom systemutveckling; IT-infrastruktur, supportfunktioner samt projektledning och IT-säkerhet. Hos oss får du goda möjligheter att växa och kompetensutvecklas efter dina förutsättningar och intresseområden. Vi söker dig som har ett stort IT-intresse, kunskaper som kan berika vår digitaliseringsresa och som vill vara med och göra skillnad i samhället inom just din profession. Läs mer om oss på Krimtech.se

Tjänsten är placerad inom Sektionen för Kvalitet och Leverantörsstyrning.

ARBETSUPPGIFTER

Som inköpssamordnare inom IT-/digitaliseringsområdet kommer du ingå i vår funktion kring leverantörsstyrning på IT-avdelningen. Här kommer du vara en viktig del av såväl funktionens som avdelningens vidare utveckling i syfte att stötta och driva myndighetens resa mot en mer digital kriminalvård.

Du kommer arbeta som sakkunnig och rådgivare i inköp inom IT-/digitaliseringsområdet där du driver proaktivt förbättringsarbete inom området och hanterar inköp/avrop av hård- och mjukvara enligt gällande avtal. Du kommer i samarbete med verksamheten även genomföra direktupphandlingar samt arbeta med uppföljning och rapportering av inköpsstatistik samt avtalstrohet internt.

I din roll fungerar du som länk mellan verksamhet och leverantör där du arbetar enligt samverkansmodell med leverantörsuppföljning. Detta i syfte att ständigt utveckla samarbete samt för att säkerställa att Kriminalvården når målen för kvalitet, kostnad och ledtider. Arbetet innebär många olika kontaktytor och du kommer att delta i tvärfunktionella samarbeten där leverantörsstyrningsfunktionen är avdelningens nav för området.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som arbetar bra med andra människor, och kan relatera till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du har en förståelse för hur människan tar till sig kunskap och kan anpassa ditt sätt att förmedla budskap utifrån mottagarens förutsättningar. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.
Du har ett gott omdöme och gör korrekta avvägningar och prioriteringar samt har mod att agera efter din egen övertygelse.

För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi söker dig som har:

• Eftergymnasial utbildning med inriktning mot inköp eller ekonomi alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet
  • Flerårig erfarenhet av inköp inom IT-området
  • Flerårig erfarenhet av inköp avseende hårdvara samt IT-tjänster
  • Erfarenhet av arbete med leveransuppföljning
  • Erfarenhet av arbete med offentliga upphandlingar -
  • Erfarenhet av arbete med leverantörssamverkan
  • Grundläggande kunskaper och förståelse inom IT, applikation och infrastruktur
  • Kunskap om LOU (Lagen om offentlig upphandling)
  • Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du har:

• Erfarenhet av inköp avseende mjukvara och licenser
  • Erfarenhet av offentliga upphandlingar
  • Erfarenhet av att arbeta med e-handelssystem, och ekonomisystem
  • Erfarenhet av arbete inom statlig förvaltning

ÖVRIGT

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • IT-strateg

Lön

Månadslön Individuell lönesättning tillämpas

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast enligt överenskommelse.