arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Inköpare

  • Yrkesroll

    Inköpare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    22 november

  • Sök jobbet senast

    12 december

Om jobbet

På Inköp och logistik har du möjlighet att påverka effektiviteten, innovationen och produktiviteten i Sveriges transportsystem. Du är en del av den största beställaren i branschen, med en årlig uppdragsvolym på närmare 60 miljarder kronor. Tillsammans med dina kollegor driver du värdeskapande förändringar och bidrar till nya smarta lösningar för att göra Sverige närmare för såväl medborgare som företag.

På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Inköpare


I rollen som Inköpare ansvarar du för att genomföra affärer och säkerställa att Trafikverkets inköp sker på ett affärsmässigt och juridiskt korrekt sätt samt att interna samt externa föreskrifter och regler efterlevs.

Du kommer att arbeta med operativt inköp, vara en del av ett inköpsteam samt stödja kvalificerad inköpare med inköpsadministration. Du deltar aktivt i inköpsprocessens operativa skeden och arbetar självständigt med förnyad konkurrensutsättning. Dessutom genomför du enklare objektsspecifika upphandlingar med stöd från kvalificerad inköpare, som är ytterst ansvarig för projektens upphandlingar och befintliga avtal. Verksamhetssupport åt interna kunder är en naturlig del av ditt arbete. Fokus i rollen kommer att ligga på entreprenadupphandlingar och upphandlingar av tekniska konsulter. Beroende på erfarenhet och intresse kan du arbeta med investerings- eller underhållsprojekt.

Utöver ovanstående är du delaktig i utveckling av inköpsadministrationen och den operativa inköpsprocessen. I överprövningsärenden bistår du verksjuristerna med fakta. Du verkar som affärsstöd med inriktning på inköpens kvalitet och kontraktens totalekonomi samt för uppföljning av leveransen och erfarenhetsåterföring. Aktiv dialog med leverantörer, uppföljning och kvalitetsarbete är en viktig och naturlig del i ditt arbete.

Vi arbetar i en nationell organisation, vilket innebär att du förutom dina regionala upphandlingar kommer få uppdrag åt övriga avdelningar i landet. Det sker när vi ser att det är effektivt för verksamheten och/eller utvecklande för dig.

För att lyckas i rollen som Inköpare har du en vilja att ta ansvar, har kundfokus och drivs av att leverera resultat som bidrar till att organisationen når sina mål och skapar nytta. Du är kommunikativ vilket innebär att du förmedlar budskap på ett enkelt sätt samt är lyhörd och anpassar din kommunikation till mottagaren. Du har en god samarbetsförmåga och arbetar för att hitta lösningar som gynnar alla parter på bästa sätt. Du är duktig på att planera, strukturera och prioritera ditt arbete. Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper.

Vi söker dig som


har eftergymnasial utbildning inom inköp, teknik, ekonomi, juridik eller dig som har annan utbildning tillsammans med erfarenhet som vi sammantaget bedömer som likvärdig

har erfarenhet av offentliga upphandlingar alternativt inköp av infrastrukturprojekt

har kunskaper inom LOU/LUF alternativt entreprenadjuridik AB/ABT

kan uttrycka dig väl i tal och skrift på såväl svenska som engelska

Det är meriterande om du

erfarenhet av upphandlingssystem