arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Inköpare

  • Yrkesroll

    Inköpare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    4 oktober

  • Sök jobbet senast

    20 oktober

Om jobbet

Vill du arbeta som inköpare i en framtidsbransch? Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du utvecklar och förvaltar infrastruktur och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige. Med en uppdragsvolym på 40 miljarder kronor är Trafikverket den största beställaren i anläggningsbranschen. Som ledande beställare har vi en unik möjlighet att påverka branschens effektivitet och bidra till en ökad produktivitet och innovationsgrad. Brinner du för att göra bra affärer som leder till samhällsnytta? Då kan det här vara utmaningen för dig. I den centrala funktionen Inköp och logistik arbetar 220 medarbetare med Trafikverkets inköpsverksamhet. Tillsammans driver vi förändringar för ständig förbättring av infrastrukturen och bidrar till nya smarta lösningar för att hela Sverige ska kunna leva.

Inköpare


I rollen som Inköpare ansvarar du för att genomföra affärer och säkerställa att Trafikverkets inköp sker på ett affärsmässigt och juridiskt korrekt sätt samt att föreskrifter och regler efterlevs.

Du deltar aktivt i inköpsprocessens operativa skeden och arbetar självständigt med förnyad konkurrensutsättning. Dessutom genomför du enklare objektsspecifika upphandlingar med stöd från kvalificerad inköpare. Verksamhetssupport åt interna kunder är en naturlig del av ditt arbete. Fokus i rollen kommer att ligga på entreprenadupphandlingar och upphandlingar av tekniska konsulter för byggande, drift och underhåll av våra statliga vägar och järnvägar. I överprövningsärenden bistår du verksjuristerna med fakta. (Du kommer att arbeta med operativt inköp, vara en del av ett inköpsteam samt stödja kvalificerad inköpare med inköpsadministration.)

I arbetet ingår det att effektivisera och förbättra inköpsadministrationen och den operativa inköpsprocessen. Du verkar som affärsstöd med inriktning på inköpens kvalitet och kontraktens totalekonomi samt för uppföljning av leveransen och erfarenhetsåterföring. Aktiv dialog med leverantörer, uppföljning och kvalitetsarbete är en viktig och naturlig del i ditt arbete.

Vi arbetar i en nationell organisation, vilket innebär att du förutom dina regionala upphandlingar kommer få uppdrag åt övriga avdelningar i landet. Det sker när vi ser att det är effektivt för verksamheten och/eller utvecklande för dig.

Vi söker dig som


har eftergymnasial utbildning inom inköp, teknik, ekonomi, juridik eller dig som har annan utbildning tillsammans med erfarenhet som vi sammantaget bedömer likvärdig

har kunskaper inom LOU/LUF och entreprenadjuridik

uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska

Det är meriterande om du

har arbetat med infrastrukturprojekt och offentliga inköp

Vi söker dig som har mycket god förmåga att kommunicera, som är kundorienterad och som har prioriteringsförmåga när det kommer till att fatta beslut. Arbetet kräver att du är noggrann och strukturerad. Du kommer att arbeta både enskilt och i grupp, varför vi ser att du kan ta egna initiativ och eget ansvar för din uppgift samt att du kan samarbeta och samverka med enskilda individer och i större grupper.