arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Inköpare med intresse för miljöfrågor, Hornstull

  • Yrkesroll

    Inköpare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    6 september

  • Sök jobbet senast

    29 september

Om jobbet

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare — för att alla ska kunna leva i nuet

Vi söker nu en ersättare för en av våra inköpare som går vidare mot nya utmaningar.

Tjänsten som inköpare är placerad i Stockholm, där cirka 450 av myndighetens omkring 1300 medarbetare finns. Inköpsfunktionen hör till den Administrativa avdelningen vilken består av 35 medarbetare fördelat på tre enheter.

Inköpsfunktionen ingår i Inköps-, fastighets- och arkivenheten och består av fyra medarbetare som driver och genomför upphandlingar och avrop i nära samarbete med verksamheten samt bistår i upphandlings- och inköpsfrågor. Majoriteten av våra inköp avser tjänster.

Tjänsten innebär att du kommer att arbeta både strategiskt och operativt. Främst driver och genomför du upphandlingar och avrop av varierande omfattning och komplexitet enligt lagen om offentlig upphandling (LOU).Utöver det ger du verksamheten stöd och råd i inköpsfrågor samt arbetar med leverantörskontakter och uppföljning. Du är även delaktig i verksamhetsutveckling av inköpsarbetet och inköpsfunktionen.

I rollen ingår även ett samordningsansvar för myndighetens miljöarbete som en del i myndighetens hållbarhetsarbete i stort, vilket kommer bli allt viktigare framöver. Miljöarbetet omfattar som mest 25% av en heltidstjänst och innebär till exempel att arbeta med miljökrav vid upphandling, myndighetens handlingsplan för miljöarbete samt att ansvara för den årliga redovisningen till Naturvårdsverket av myndighetens miljöledningsarbete.

Utbildning och erfarenhet:

Vi söker dig som:
- har akademisk utbildning inom exempelvis juridik, ekonomi, statsvetenskap eller motsvarande, alternativt avslutad yrkeshögskoleutbildning inom upphandling/inköp
- har minst 2 års erfarenhet av att ha genomfört egna konsult- och/eller tjänsteupphandlingar, av olika omfattning och komplexitet
- har goda kunskaper om LOU, samt
- kan uttrycka dig mycket väl på svenska, både skriftligt och muntligt

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet och intresse av miljöfrågor
- erfarenhet av systemfrågor, som objektspecialist eller motsvarande.

Egenskaper:

Du har en mycket god kommunikativ förmåga och är bra på att bygga goda relationer med både dina närmaste kollegor och med beställare i verksamheten. Du arbetar strukturerat, har förmågan att ta till dig avancerade texter och är själv duktig på att producera kvalitativa skriftliga dokument. Du är initiativtagande och har en lösningsfokuserad attityd med fokus på hur inköp och upphandling kan bidra till verksamhetens mål.

Vi lägger särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.

Övrigt:

Anställningen är tillsvidare, på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Placeringsort är Stockholm. Arbetet kan innebära enstaka resor till våra kontor i övriga landet.

Arbetspsykologiska tester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen.

Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass 3.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information:

För mer information om tjänsten och rekryteringsprocessen kontakta:
Enhetschef Anna Drougge, 072-210 25 14

Fackliga representanter:

Linda Modin, Saco, 010- 454 33 36
Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53

Välkommen med din ansökan senast 29 september 2019. Märk din ansökan med PSL 2019-141