arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Informationsspecialist till Socialstyrelsen

  • Yrkesroll

    Informationsspecialist

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    9 oktober

  • Sök jobbet senast

    3 november

Om jobbet

Brinner du för att arbeta med samhällsavgörande frågor? Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats mitt i samhällsdebatten. Socialstyrelsen är en statlig myndighet med en bred verksamhet som rör socialtjänst, funktionshinderfrågor och hälso- och sjukvård. Större delen av myndighetens verksamhet är riktad till personal, ansvariga och beslutsfattare inom dessa områden.

Socialstyrelsens informationsspecialister driver och utvecklar myndighetens vetenskapliga informationsförsörjning, vilket innebär att arbeta med inköp av databaser och e-tidskrifter, att göra dessa tillgängliga via intranätet samt att utföra omfattande informationssökningar till Nationella Riktlinjer, kunskapsstöd och andra projekt. Arbetet sker i nära samarbete med myndighetens utredare och experter inom hälso- och sjukvård och socialtjänst.

Som informationsspecialist hos oss är du en del av enheten för Vägledning för hälso- och sjukvården, som ingår i avdelningen för Kunskapsstyrning för hälso- och sjukvården. Enheten ansvarar för kunskapsstöd och rekommendationer för hälso- och sjukvårdsfrågor.  

Arbetsuppgifter

• Arbeta med inköp och prenumerationer av databaser och tidskrifter
  • Utföra informationssökningar för myndighetens olika projekt
  • Ge stöd vid informationssökning och referenshantering samt svara på referensfrågor
  • Informera och utbilda myndighetens personal i informationssökning

Vi söker dig som har

• examen i biblioteks- och informationsvetenskap
  • goda kunskaper i informationssökning i vetenskapliga databaser
  • god pedagogisk förmåga och kan uttrycka dig enkelt och tydligt i tal och skrift.
För att passa i denna roll behöver du ha god samarbetsförmåga då arbetet innebär att du ska ge stöd till andra. Du bör även vara noggrann, effektiv och resultatinriktad. För oss är det viktigt att din personlighet matchar rollen, därför lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har

• erfarenhet av arbete på ett forsknings-, special- eller sjukhusbibliotek
  • erfarenhet av att arbeta med inköp och prenumerationer av databaser och tidskrifter
  • kunskap om evidensbaserad medicin/praktik. 

Anställningsinformation

Anställningen är tillsvidare på heltid med provanställning på sex månader med tillträde omgående. Din tjänstetitel är informationsspecialist.

Välkommen med din ansökan senast den 3 november 2019. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-30927/2019.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande enhetschef Anders Fejer. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Sofia Linden Falkenlöv. Fackliga företrädare är Rose-Marie Nylander för SACO, Åsa-Britt Edoff för ST samt Magnus Göransson för Vårdförbundet. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.