arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

HR-specialist

  • Yrkesroll

    HR-specialist/HR-adviser

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    22 november

  • Sök jobbet senast

    7 december

Om jobbet

Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF).
Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.
Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 130 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor Hässleholm.

Organisatorisk placering

Enheten för personalfrågor består idag av tre medarbetare och en HR-chef med det övergripande ansvaret för myndighetens kompetensförsörjning.

Arbetsuppgifter

Som HR-specialist kommer du att arbeta både strategiskt och operativt inom HR-områdets alla delar. Det innebär att du tillsammans med övriga medarbetare på enheten säkerställer att myndighetens chefer får råd och stöd inom arbetsmiljö, rehabilitering, lönebildning samt medarbetar- och ledarskap. I arbetet ingår även avtals och arbetsrättsliga frågeställningar och tolkningar samt kontakter med fackliga företrädare och arbetsmiljöombud.

Du kommer även att delta i olika utvecklingsarbeten samt genomföra utbildnings- och informationsinsatser inom HR-området. På enheten planerar vi gemensamt våra uppdrag och stödjer varandra utifrån våra olika kompetensområden. I rollen ingår även protokollsskrivning, sammanställning av statistik samt handläggning av beslut.  

Krav på utbildning

Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom HR-området, motsvarande SeQF-nivå 6.

Krav erfarenhet och kompetens

Erfarenhet av HR-arbete både på operativ och strategisk nivå.

Meriterande

HR-arbete inom statlig verksamhet.

Personliga egenskaper

Som person stimuleras du av uppdragets variation som ger dig möjlighet att arbeta både processinriktat och situations anpassat. Du är trygg och professionell i din yrkesroll och etablerar snabbt förtroendefulla relationer med kollegor och samarbetspartners. Du är utvecklingsfokuserad samt analytisk med förmågan att strukturera och prioritera och slutföra dina arbetsuppgifter. Du har en god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på ett pedagogiskt sätt. Givetvis har du hög integritet och ett gott omdöme samt är van att använda olika IT-system.

Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Myndigheten tillämpar provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Västerås.

Upplysningar

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta HR-chef Lena Karlsson, tfn 010-209 02 37 eller HR-specialist Åsa Grönhaug, 010-209 01 34. Kontaktpersoner för Saco-S Sophia Ulfstedt, 010-209 01 91, och för ST Senad Svraka, 010- 209 01 17. För mer information om organisationen, gå in på myh.se.

För mer information om organisationen och fördelarna med att arbeta hos oss, gå in på myh.se

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 2021-12-07.  Du ansöker nedan via "ansök".

Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • HR-specialist/HR-advisor

Lön

*

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat