arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

HR-specialist till HR helpdesk i Östersund, vikariat

  • Yrkesroll

    HR-specialist/HR-adviser

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    21 september

  • Sök jobbet senast

    9 oktober

Om jobbet

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

HR-frågor, service och utvecklingsarbete

HR Helpdesk har som uppdrag att ge Försäkringskassans chefer stöd i personalrelaterade frågor, samt ge medarbetare och externa kontakter information om avtal, riktlinjer etc. Som HR-specialist koordinerar och besvarar du bland annat frågor gällande avtal och arbetsrätt, rekrytering, arbetsmiljö samt utbildning. Kontakterna sker via telefon eller e-post. I arbetet ingår även att koordinera delar av vår rekryteringsprocess genom att administrera beslut som rör förändringar i anställningar och se till att information når ut till olika delar i organisationen. Andra administrativa uppgifter förekommer också, såsom arkivhantering och utlämnande av allmänna handlingar. Du deltar även i förbättringsarbete och utveckling av HR:s processer.

Som medarbetare på Försäkringskassan hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

  • har examen från högskola/universitet, gärna inom personalområdet, eller har erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • har goda kunskaper inom HR och personaladministration
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • är handlingskraftig och realiserar planer
  • har god kommunikativ förmåga
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt

Det är meriterande om du

  • har erfarenhet av att arbeta i personalarkiv
  • har goda kunskaper inom Officepaketet
  • har god insyn i Försäkringskassans organisation
  • är serviceorienterad
  • har goda kunskaper inom arbetsrätt och arbetsmiljöfrågor
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

En tjänst, tidsbegränsad, tillträde enligt överenskommelse men gärna start så snart som möjligt. Vikariatet sträcker sig till och med den 31 augusti 2023. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. 

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

 

Kontaktpersoner


Chef: Helena Vestlund, tel. 010-111 60 43(för frågor om tjänsten). HR-specialist: Monika Havenfyr, tel. 010-112 99 01 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Siv Norlin, tel. 010-116 06 76, Saco-S: Cecilia Silverson, tel. 010-115 26 18 och Seko: Johanna Grundström, tel. 101-115 30 44.

 

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 9 oktober 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • HR-specialist/HR-advisor

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat