arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

HR-specialist till Gävle

  • Yrkesroll

    HR-specialist/HR-adviser

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    2 juli

  • Sök jobbet senast

    8 augusti

Om jobbet

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

HR finns på huvudkontoret i Gävle och stödjer verksamheten över hela landet i bland annat rekrytering, kompetensutveckling, verksamhetsövergång, arbetsmiljö, och rehabilitering, samt jämställdhet och likabehandling. Hela myndigheten är i stark tillväxt och utveckling och det gäller även HR. Vi har hela myndighetens bästa för ögonen när vi fokuserar på att utveckla och införa både nya och befintliga processer och verktyg. Vi arbetar tillsammans, uppskattar våra olikheter och har roligt. För oss är det viktigt att ta ansvar och våga utmana oss själva och verksamheten.

Vi ska nu förstärka den enhet som jobbar med HR-kontaktskap gentemot verksamhetens chefer. Det gör att vi nu söker ytterligare en kompetent medarbetare till vår enhet och gemenskap. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som HR-specialist är du ett kompetent stöd till den del av verksamheten som du är HR-kontakt för. Det innebär att du främst stödjer chefer och den aktuella verksamhetens ledningsgrupp för att stärka dem i arbetsgivarrollen. Vanligt förekommande områden är lönesättning, facklig samverkan, rekrytering, utveckling och avveckling, omorganisation, individ- och gruppärenden, verksamhetsövergång och mycket annat spännande. Du kommer ha ett tätt samarbete med övriga HR-specialister både inom den befintliga enheten men också inom hela HR-avdelningen.

Du fördjupar även din specialistkompetens genom att bidra i något av våra arbetsområden där vi driver utveckling och införande av processer och verktyg. Några exempel på arbetsområden är arbetsmiljö och rehabilitering, kompetensutveckling, medarbetarskap och ledarskap samt rekrytering och employer branding.

Din vardag är en mix av planeringsbara insatser, ärenden att hantera och som ibland behöver lösas med kort varsel och långsiktigt utvecklingsarbete tillsammans med fantastiska kollegor.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  • Akademisk examen inom HR eller beteendevetenskap alternativ annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
  • Arbetat brett med HR i minst fem år
  • Goda kunskaper om svensk arbetsrätt
  • Erfarenhet av facklig samverkan

Vidare ska du ha följande förmågor:

• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
  • Att trivas med att arbeta tillsammans med andra för att lösa en uppgift
  • Att hitta nya angreppssätt
  • Att agera aktivt för att hjälpa andra
  • Att bidra positivt till arbetsgruppens arbetsklimat
  • Att skapa struktur för ditt eget och andras arbete
  • Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift

Dessutom är det meriterande om du har:

• Erfarenhet av att utveckla och upprätta processer och verktyg inom HR-området
  • Arbetat brett med HR inom statlig verksamhet
  • Ha fördjupad kunskap inom tex. arbetsmiljöfrågor och/eller rehabiliteringsfrågor, kompetensutveckling, medarbetarskap och/eller ledarskap

Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100%
Tillträde snarast efter överenskommelse
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning
Tjänsten är placerad i Gävle
Resor kan förekomma i tjänsten. Dessa kan planeras och prioriteras för att främja en god arbetsmiljö men också för att värna om miljön.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 8 augusti 2021. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för dina anställningar samt en kort beskrivning av dina arbetsuppgifter. Vi planerar att genomföra intervjuer v.33-34 och lämna anställningserbjudande v.36.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • HR-specialist/HR-advisor

Lön

Månadslön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat