arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

HR-specialist kompetensförsörjning

  • Yrkesroll

    HR-specialist/HR-adviser

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    9 juli

  • Sök jobbet senast

    8 augusti

Om jobbet

Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?

HR-avdelningen

Avdelningen ansvarar för myndighetens arbetsmiljöarbete, arbetsgivarfrågor, kompetensutveckling, medarbetar- och chefsförsörjning och har koordinationsuppdraget för jämställdhets- och mångfaldsfrågorna i myndigheten.

På avdelningen finns enheten Kompetensförsörjning, vars uppdrag är att samordna och utveckla Arbetsförmedlingens kompetensförsörjning. Enheten har ett strategiskt, taktiskt och operativt ansvar och vi arbetar med hela processen, från att attrahera, rekrytera, utveckla, tillvarata och behålla medarbetare och chefer.

Enheten Kompetensförsörjning är i en utvecklingsfas och som medarbetare vid enheten finns möjligheter att påverka utvecklingen. Enheten Kompetensförsörjning består av tre sektioner varav denna tjänst utgår från sektionen Samordning och utveckling, övriga sektioner är sektionen Rekryteringscenter och sektionen Kompetensutveckling.

 

Beskrivning av tjänsten


Som HR-specialist i denna roll kommer du att bidra i arbetet med att vidareutveckla myndighetens kompetensförsörjningsprocess tillsammans med övriga specialister, HR-partner och chefsutvecklare vid avdelningen.

Du har ansvar för att implementera myndighetens befattnings- och rollstruktur liksom att initiera, driva och följa upp projekt. Fokus ligger på att arbeta operativt med att ta fram konstruktiva och hållbara lösningar när det gäller exempelvis rutiner, metodstöd och processer avseende intern rörlighet såsom successionsplanering, High Potentials – handlingsplaner och målgruppsanalyser.

I uppdraget ingår även att genomföra analysuppdrag, utredningar, skriva rapporter och svara på remisser.

Tjänsten innebär även samverkan med universitet och högskolor samt andra aktörer som är viktiga för vår långsiktiga interna kompetensförsörjning.

 

Grundläggande krav för tjänsten

Vi söker dig som har följande kvalifikationer:

- Examen från högskoleutbildning med inriktning personal- /arbetsvetenskap.
- Välmeriterad erfarenhet av minst 5 års kvalificerat arbete inom HR.
- Flera års arbetslivserfarenhet av kvalificerat arbete med arbetsrättsfrågor.
- Flerårig erfarenhet av att arbeta med strategisk kompetensförsörjning.
- Erfarenhet av att hantera underlag från kompetensförsörjningsplanering.
- Erfarenhet av att arbeta process- och projektorienterat.
- Mycket goda kunskaper i skriftlig och muntlig kommunikation i svenska språket.
- God erfarenhet av rapportskrivning.
- God erfarenhet av att stödja större organisationer i förändring.

 

Övriga meriter för tjänsten

- Vana av arbetsgivarvarumärkesarbete, samt leda workshops.
- Arbete med LMS, TMS eller system för HR-analys i en större organisation eller myndighet.
- Har genomgått projektledarutbildning och har arbetat vid en statlig myndighet eller annan större organisation.   

Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper, förmågor och lämplighet för tjänsten.

Som person är du mål- och resultatinriktad och har förmåga att agera proaktivt och strukturera ditt arbete för att kunna leverera rätt saker, i rätt tid. Du är bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer och har en god samarbetsförmåga. Tjänsten kräver att du har en god pedagogisk och analytisk förmåga samt att du kan arbeta uthålligt och tänka långsiktigt och strategiskt.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med
Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:


- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

 
Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare på heltid med placering i Östersund. Sex månaders provanställning tillämpas för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Resor förekommer i tjänsten.

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida http://www.arbetsformedlingen.se

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2021-08-08 märkt med Af-2021/0054 2843. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Kontaktpersoner för frågor om tjänsten:


Vecka 28: Peter Backström, mailto:peter.backstrom@arbetsformedlingen.se

Vecka 29: Christer Strömstedt, mailto:christer.stromstedt@arbetsformedlingen.se

Vecka 30: Kim Granqvist, mailto:kim.granqvist@arbetsformedlingen.se

Vecka 31: Peter Englund, mailto:peter.englund@arbetsformedlingen.se

 

Observera: Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår från evidensbaserat urval där urvalstester kan förekomma i rekryteringen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • HR-specialist/HR-advisor

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning