arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

HR-specialist inom rekrytering med placering i Gävle eller Sollefteå

  • Ort

    Gävle

  • Yrkesroll

    Rekryterare/Rekryteringskonsult

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    10 juni

  • Sök jobbet senast

    30 juni

Om jobbet

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

HR-enheten är lokaliserad vid huvudkontoret i Gävle och tillhör avdelningen Verksamhetsstöd. Avdelningen ansvarar för Statens servicecenters ekonomiska styrning, HR, upphandling och inköp, arkiv och registratur samt fastighets- och internservice. I HR-enhetens ansvarsområde ingår bland annat rekrytering, kompetensutveckling, avveckling, verksamhetsövergång, arbetsmiljö, rehabilitering, jämställdhet och likabehandling och flera andra HR-relaterade frågor. Enheten har stort fokus på utveckling av både nya och befintliga HR-processer och verktyg. Vi på HR-enheten arbetar tillsammans, bjuder på oss själva och har roligt. För oss är det viktigt att ta ansvar och våga utmana oss själva och verksamheten.

Vi söker nu ytterligare en HR-specialist inom rekrytering.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som HR-specialist inom rekrytering får du möjlighet att arbeta som ett kompetent stöd i rekryteringsprocesser till organisationens chefer. Arbetet innebär i huvudsak professionellt stöd vid medarbetarrekryteringar men vid behov även vid chefsrekryteringar och andra särskilda uppdrag. Du arbetar tillsammans med två kollegor i ett rekryteringsteam. Ert uppdrag är att tillämpa det rekryteringspaket som finns framtaget på myndigheten. Rekryteringsteamet kommer också att tillsammans med övriga HR-specialister inom enheten arbeta med att förvalta och utveckla process och verktyg inom rekrytering. 

Vid medarbetarrekryteringar är du stöd i rekryteringsprocessens administrativa delar. Vidare stödjer du chefer vid annonsutformning, planering och tillsättning. Arbetet sker i rekryteringsverktyget ReachMee och vi nyttjar relevanta digitala kanaler för att nå kvalificerade kandidater. Upprättande av anställningsbeslut är också en del av arbetet. I denna typ av rekryteringar deltar du som regel inte vid intervjuer men du bidrar med verktyg såsom intervjuguider och referensmallar. Du kommer även vid behov att stödja i chefsrekryteringar och andra särskilda uppdrag. Inom ramen för dessa förväntas du ha kompetens att genomföra alla delar av en rekryteringsprocess.

Arbetet kan till viss del också innebära att delta på mässor eller liknande. Frågor om praktikplatser hanteras också inom ramen för rekryteringsteamets arbete.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  • Akademisk examen inom HR eller beteendevetenskap
  • Arbetat regelbundet i minst två år som rekryteringsstöd till chefer
  •  Erfarenhet av att tillämpa svensk arbetsrätt

Dessutom är det meriterande om du har:

• Erfarenhet av kompetensbaserad rekytering

 Vidare ska du ha följande förmågor:
  •  Självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
  •  Skapa struktur i ditt arbete
  •  Bidra positivt till arbetsguppens arbetsklimat
  •  Ha ett professionellt förhållningssätt
  •  Kommunicera väl i tal och skrift på svenska

Övrigt

Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis 6 månaders provanställning.
Tillträde snarast efter överenskommelse.
Anställningen är placerad i Gävle alternativt Sollefteå, efter överenskommelse.
Resor kan förekomma i tjänsten. Dessa kan planeras och prioriteras för att främja en god arbetsmiljö men också för att värna om miljön.

Du är välkommen med din ansökan med personligt brev och CV senast 30 juni 2019. Intervjuer planeras att genomföras under vecka 28.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Kontaktpersoner

Beatrice Bergström Molin, HR-chef

beatrice.bergstrommolin@statenssc.se


Annika Andersson, Faklig kontaktperson ST

annika.andersson@statenssc.se


Towa Eng, Facklig kontaktperson Saco-S

towa.eng@statenssc.se


Håkan Alenius, Facklig kontaktperson SEKO

hakan.alenius@seko.se