arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Högsta förvaltningsdomstolen söker justitiesekreterare

  • Yrkesroll

    Jurist, förvaltningsdomstol

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    24 januari

  • Sök jobbet senast

    23 februari

Om jobbet

Arbetsplatsbeskrivning
Högsta förvaltningsdomstolen är den högsta instansen för de allmänna förvaltningsdomstolarna.

Vid Högsta förvaltningsdomstolen arbetar ca 85 personer. Utöver justitieråden finns en kanslichef, beredningschefer, justitiesekreterare samt administrativ personal. Högsta förvaltningsdomstolens lokaler är vackert och centralt belägna i historiska byggnader på Riddarholmen i Stockholm.

Domstolens beredande organisation består av tre specialiserade berednings­enheter. Stora målgrupper är skatt, socialförsäkring och andra sociala mål. Domstolen hanterar även mål om offentlig upphandling samt offentlighet och sekretess. Det EU-rättsliga perspektivet med därtill hörande frågeställningar är vanligt förekommande i domstolens mål.

Arbetsbeskrivning

Som justitiesekreterare ansvarar du för beredning och föredragning av mål. Du gör juridiska bedömningar av överklaganden och ansökningar, presenterar rättsutredningar samt lämnar motiverade förslag till avgöranden. Arbetet ger spetskompetens dels i de rättsområden inom vilka domstolen verkar, dels i kvalificerad juridisk analys och problemlösningsteknik.

Arbetet som justitiesekreterare är självständigt och vi erbjuder dig stimulerande, utvecklande och meriterande arbetsuppgifter i en trevlig arbetsmiljö. De flesta justitiesekreterare arbetar i Stockholm, men det finns även viss möjlighet att arbeta på distans från ett antal orter i landet.

Kvalifikationer

Högsta förvaltningsdomstolen söker i första hand dig som har kvalificerad och väl vitsordad domstolserfarenhet som assessor eller som jurist med längre tjänstgöring vid domstol. Även du som utöver viss domstolserfarenhet har förvärvat särskilt goda specialistkunskaper inom t.ex. mervärdesskatt eller socialförsäkring är välkommen att söka. Det är meriterande med erfarenhet från kvalificerat utredningsarbete, från arbete på myndighet eller inom Regerings­kansliet.

För att prestera bra och trivas i rollen som justitiesekreterare krävs att du är en mycket skicklig och effektiv jurist. Det är viktigt att du är strukturerad och har en förmåga till helhetssyn. Du ska också vara självgående och ha en mycket god förmåga och vilja att ta ansvar. Därutöver vill vi att du har personlig mognad och ett gott omdöme.

Anställning

Anställningsvillkor: För anställning som justitiesekreterare gäller bestämmelserna i 25 och 26 §§ förordningen (1996:378) med instruktion för Högsta förvaltnings­domstolen.

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning. Antal annonserade arbetstillfällen: Ett eller flera.

Ansökan

Välkommen att söka genom att göra en digital ansökan via rekryteringssystemet Varbi.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Jurist, förvaltningsdomstol

Lön

Individuell

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Efter överenskommelse Tillsvidareanställning