arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Högsta domstolen söker registrator

  • Yrkesroll

    Registrator

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    30 augusti

  • Sök jobbet senast

    22 september

Om jobbet

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 

 

Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden. Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla, återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater. Vid Högsta domstolen arbetar totalt ca 90 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli, som består av två beredningsenheter och en administrativ enhet som inkluderar registratorskontor och arkiv.

Vid registratorskontoret och arkivet hanteras och registreras domstolens inkommande mål och administrativa skrivelser. Dessutom hanteras arkivering och frågor om utlämnande av handlingar m.m. Registratorer och arkivhandläggare arbetar i ett nära samarbete. I gruppen ingår för närvarande totalt sju personer.

Arbetsuppgifter

I rollen som registrator arbetar du med många varierande arbetsuppgifter såsom registrering av inkommande mål och administrativa skrivelser, utlämnande av allmän handling, hantering av inkommande post samt klassificering och fördelning av mål.

Du besvarar frågor från parter, allmänhet, myndigheter och journalister via telefon eller e-post och vid besök.

Högsta domstolen utvecklar ständigt arbetsformerna, framförallt med hjälp av digitalisering, och du förväntas därför över tid bredda din kompetens för att kunna utföra andra administrativa målhanteringsuppgifter som uppstår i verksamheten.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du skapar goda relationer till övriga kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer samt ha förmåga att analysera och lösa problem. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera arbetet extra viktig.

Vi söker dig som har avslutad gymnasieutbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet från registrering i ett IT-baserat dokument- och ärendehanteringssystem på domstol eller annan myndighet.

Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt talar och förstår engelska. Du har goda kunskaper i Officepaketet och ser dator, e-post och telefon som naturliga arbetsverktyg.

Domstolen lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställning

Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Lön

Individuell lönesättning tillämpas

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning