arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Hjälpmedelssamordnare till sektionen Hjälpmedel i Umeå

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    14 januari

  • Sök jobbet senast

    30 januari

Om jobbet

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?

Sektionen hjälpmedel

Sektionen hjälpmedel finns i Umeå och har idag 13 medarbetare.

Vi är en nationell verksamhet som fattar Arbetsförmedlingens samtliga beslut om bidrag till hjälpmedel på arbetsplatsen, bidrag till litteratur och tolk för personer med syn eller hörselnedsättning samt individuellt pedagogiskt stöd vid utbildning. Vårt uppdrag är att ge arbetssökande, arbetstagare och arbetsgivare enhetlig, effektiv och kvalificerad service med målet om rätt stöd i rätt tid. Arbetet syftar till att stärka möjligheterna för personer med funktionsnedsättning och nedsatt arbetsförmåga att få och behålla ett arbete.

Vi är en del av enheten Riktade insatser på avdelningen Stärka förutsättningar. Enheten består av 35 personer som bland annat arbetar som kvalificerade handläggare, hjälpmedelssamordnare och programadministratörer.

Arbetsuppgifter

I rollen som hjälpmedelssamordnare bedömer du inkomna underlag och tar beslut med utgångspunkt i gällande regelverk. Utöver det ger du service och stöd över hela landet till exempelvis bidragsmottagare, arbetsförmedlare, leverantörer, arbetsterapeuter, audionomer och synspecialister.

För att lyckas i rollen behöver du omsätta information till samlade bedömningar och beslut. Vidare kommunicerar du med samtliga parter med ett respektfullt och positivt bemötande. På enheten kan det ske snabba förändringar och därför är det viktigt att både ta ansvar för sin egen arbetsprestation och att vara en lagspelare som stöttar upp kollegor. Vi arbetar i många olika system och i rollen behöver du hantera flera system och sätta dig in i dessa snabbt.

Grundläggande krav för tjänsten

- Universitets/högskoleutbildning om 180 hp / 120 p
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet av offentlig förvaltning
- Mycket goda kunskaper inom svenska, tal-/skriftspråk samt läsförståelse

Övriga meriter för tjänsten

- Erfarenhet av arbetsförmedlingsverksamhet och arbetsmarknadsfrågor
- Erfarenhet av arbete med arbetslivsinriktad rehabilitering

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Umeå.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2022-01-30.

Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida (https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess)

Urvalstest förekommer i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning