arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare/administratör

  • Ort

    Norrköping

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    2 november

  • Sök jobbet senast

    25 november

Om jobbet

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet. 

Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid. 

Ditt framtida arbete


Sjöpersonalsektionen utfärdar de behörigheter, certifikat och sjöfartsböcker som sjömännen behöver för sin tjänstgöring ombord i fartygen. Sektionen hanterar även handläggning av registerkontroller för de personer som ska ha tillträde till områden på flygplatser som måste skyddas mot terrorism. Vi beslutar också om hur stor besättning det enskilda fartyget minst måste ha för att få bedriva sjöfart. Sektionen har även ett tillsynsansvar för de gymnasie- och högskolor som bedriver utbildning för sjömän samt för att hålla ett register som innehåller uppgifter om sjömäns tjänstgöring.

Arbetet på sektionen innebär omfattande kontakter med våra kunder som framförallt består av sjömän, redare, utbildningsanordnare och deras elever. Arbetet innebär också ett dagligt samarbete med kollegorna då de olika ansvarsområdena går i varandra. Sektionen arbetar intensivt med att förbättra de existerande e-tjänsterna och med att utveckla nya, vilket präglar det dagliga arbetet på ett positivt sätt.  

Dina framtida arbetsuppgifter

  • utfärda sjöfartsböcker, inklusive registrering och expediering av dessa
  • assistera och avlasta den tekniskt systemansvarige för datasystemet BUMS
  • utveckla och underhålla rapporter och skrivelser från systemet
  • utveckla/förnya systemet för mönstringsrapportering
  • vid behov utfärda tillstånd (certifikat) rörande sjömäns tjänstgöring ombord
  • skicka sjötjänstutdrag på begäran
  • svara på frågor kring sektionens e-tjänster
  • hantera lösenord till sjömän, utbildningsanordnare, läkare och rederier samt att upprätta avtal för användning av e-tjänster
  • registrera mönstringar, manuellt och via datafiler
  • läsa in datafiler i sjömansregistret
  • hålla sjömansregistret uppdaterat, ta emot och skicka försändelser samt besvara frågor som rör sjömansregistret.
  • vid behov ta hand om in och utgående post samt arkivhantering
  • upprätta fakturaunderlag. 
Du måste ha 
  • högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
  • god förmåga att kommunicera ditt budskap anpassat till olika målgrupper och sammanhang, såväl på svenska som engelska
  • erfarenhet av administrativt arbete och arbete i komplexa IT-system
  •  goda kunskaper i Officepaketet. 

Det är meriterande om du också har

  • erfarenhet av att arbeta på en myndighet. 

Vi vill att du

  • har lätt att kommunicera och samarbeta med andra människor då det är en naturlig del av arbetet
  • har förmågan att förstå och agera i rollen som myndighetsföreträdare
  • är ansvarstagande och har en förmåga att växla mellan självständigt arbete och att arbeta i grupp
  • är initiativtagande och trivs i en arbetsmiljö där medarbetarna och verksamheten ständigt utvecklas.
Eftersom arbetsuppgifterna innebär många kontakter inom och utanför Transportstyrelsen så värdesätter vi din förmåga att bemöta andra på ett professionellt och trevligt sätt.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information

Anställningen är tidsbegränsad på ca 18 månader med möjlighet till förlängning. Anställningen är placerad i Norrköping med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. 

Du är välkommen att kontakta

Chefen för sektionen för sjöpersonal, Bo Bergström på 010 – 4953310, bo.bergstrom@transportstyrelsen.se.
Saco, Christina Östberg och ST, Anette Thörner nås via vår växel på 0771-503 503. 

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. 

Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill därför behöver din ansökan senast den 25 november 2018 märkt med referensnummer TSG 2018-4578. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem.
Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess. 

Välkommen att bli vår nya kollega! 

Kort om Transportstyrelsen


Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning Sjö- och luftfart

Sjö- och luftfart utformar regler, prövar och ger tillstånd, utövar tillsyn och för statistik över olyckor, tillbud och trafikutvecklingen inom sjö- och luftfarten. Vi arbetar för en effektiv marknad med en sund konkurrens. Vi finns i Norrköping, Stockholm, Göteborg och Malmö och har 350 medarbetare.