arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare till Verkställigheten i Luleå

  • Ort

    Luleå

  • Yrkesroll

    Kronoassistent

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    29 november

  • Sök jobbet senast

    13 december

Om jobbet

Vi ser möjligheter, gör du?

Vårt uppdrag är att bidra till ett väl fungerande samhälle genom att skapa balans mellan den som inte fått betalt och den som ska betala. Vi vill hjälpa människor att hitta lösningar och förändra sin situation, men framför allt vill vi motverka att människor hamnar i en svår skuldsättning. I vårt arbete är det viktigt att se möjligheter och med kundens fokus ständigt förbättra vår verksamhet.

 

Ditt nya jobb


Dina arbetsuppgifter kommer i huvudsak vara att du som handläggare självständigt utreder mindre omfattande tillgångsituationer och kan komma att besluta om lämpliga tvångsåtgärder för att reglera skulder, till exempel utmätning. Arbetet innebär mycket löpande ärendehantering via vårt IT-system. I arbetet ingår kontakter med de skuldsatta, andra myndigheter, arbetsgivare med flera. Tjänsten sker i huvudsak genom telefonkontakt där det även innefattar att besvara frågor från våra kunder samt att vid behov stötta andra avdelningar inom kronofogden.

Vi arbetar teambaserat. Det innebär att du har ett nära samarbete med dina kollegor och ni har ett gemensamt ansvar för teamets uppgifter och att sträva mot myndighetens mål.

 

Har du den bakgrund och de egenskaper vi söker?

Din bakgrund


Vi söker dig som har
  • en avslutad gymnasieutbildning med grundläggande behörighet till högskola/universitet
• minst 6 månaders erfarenhet av administrativt eller handläggande arbete under de senaste tre åren
  • goda datorkunskaper
• goda kunskaper i svenska språket och kan uttrycka dig väl i tal och skrift

Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter som arbetsgivaren bedömer som relevant. Det är även meriterande om du har goda kunskaper i engelska.

 

Dina egenskaper


Vår verksamhet kan ha en stor inverkan på människors liv och vi lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 
  • Som handläggare är det är viktigt att du arbetar metodiskt och strukturerat. Det innebär att du kan planera, ta initiativ, fatta beslut och självständigt driva arbetet framåt.
  • Du är noggrann och stimuleras samtidigt av att arbeta i ett högt tempo och uppnår resultat.
  • Många av de frågor och samtal som du får är från människor som befinner sig i en utsatt livssituation. Du kan sätta dig in i andras situation, uppträder förtroendeingivande och visar ett gott omdöme.
  • Dina arbetsuppgifter varierar och verksamheten utvecklas ständigt. Du gillar förändringar och bidrar till effektiva lösningar.
  • Språket är vårt viktigaste verktyg för att skapa förtroende i mötet med våra kunder. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och anpassar ditt språk efter mottagaren. Du känner dig trygg med att förmedla svåra beslut. 
  • Eftersom vi arbetar teambaserat är det viktigt att du tycker om att samarbeta och har lätt för att kommunicera.
 

 

Information


Vi avser att tillsätta en tillsvidare- och en visstidsanställning. Vi tillämpar provanställning på sex månader.

Urvalstester kan komma att användas. Tillträde sker snarast eller enligt överenskommelse.

Kontaktpersoner

Erika Winsa, Teamchef

010-573 89 89


Petrus Potrus, HR-Konsult

010-5741981

petrus.potrus@skatteverket.se


Lars Dahlin, facklig kontaktperson ST

010-5776407


Maria Becht, Facklig kontaktperson SACO

010-578 33 31