arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare till verksamhet för tolk- och översättarfrågor

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    16 juli

  • Sök jobbet senast

    17 augusti

Om jobbet

Är du en erfaren och självgående person med stort intresse för tolk- och översättarfrågor? Vi kan då erbjuda dig ett spännande arbete inom vår auktorisationsverksamhet där du får möjlighet att utvecklas tillsammans med engagerade kollegor och samtidigt bidra till stor samhällsnytta.

Vi söker nu två handläggare till vår verksamhet för tolk- och översättarfrågor på Offentligrättsliga enheten - en tillsvidareanställning och ett vikariat.

Offentligrättsliga enheten är en av tre enheter på Kammarkollegiets Rättsavdelning. Hos oss arbetar ett 20-tal medarbetare i två team med flera olika uppgifter. Vi beslutar bl.a. om garantier enligt resegarantilagen, registrerar trossamfund och förordnar vigselförrättare, handlägger ärenden om insyn i partiers finansiering samt registrerar och auktoriserar tolkar och översättare. Vi utövar också tillsyn inom några av verksamhetsområdena.

I teamet som arbetar med tolk och översättarfrågor är vi ett 10-tal medarbetare. Vi prövar och godkänner kunskapsnivån hos tolkar och översättare med ett prov eller utifrån utländska yrkeskvalifikationer och bedömer deras lämplighet för yrket. Vi genomför auktorisationsprov för tolkar i cirka 50 språk och auktorisationsprov för översättare i cirka 30 språk.

Arbetsuppgifter


Som handläggare inom verksamheten för tolk- och översättarfrågor administrerar, förbereder och deltar du i Kammarkollegiets provverksamhet och fattar beslut i auktorisationsärenden. Arbetsuppgifterna innefattar t ex att i samarbete med språkbedömare och sakkunniga genomföra tolk- och översättarprov, beställa och kvalitetsgranska provmaterial och att vägleda och följa upp bedömarnas arbete vid granskning och rättning av prov. I arbetsuppgifterna ingår också att informera om verksamheten, framförallt via e-post och på telefon.

Är du vår nya kollega?

Arbetsuppgifterna kräver att du har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Som person är du ansvarstagande och strukturerad. Du agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet. Det är viktigt att du kan arbeta såväl självständigt som i grupp och att du trivs med att arbeta i team.

Du har en god kommunikativ förmåga. Rollen kräver att du har mycket goda kunskaper i det svenska språket. Du behöver både kunna bedöma nyanser i svenska som tolkspråk samt ha förmåga att anpassa ditt språk efter olika målgrupper. Du behöver även vara välartikulerad och behärska det svenska språket på mycket hög nivå, i både tal och skrift samt vara bekväm med att prata inför större grupper.

Vi arbetar idag i flera olika handläggningssystem och det är därför viktigt att du har lätt för att sätta dig in i nya digitala system. Vi vill även att du deltar aktivt i det förändringsarbete som pågår på enheten.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  • Akademisk examen med inriktning mot språk eller samhällsvetenskap, alternativt motsvarande utbildning som Kammarkollegiet för anställningen bedömer likvärdig
  • Mycket goda kunskaper i det svenska språket
  • Aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom vilken du förvärvat goda kunskaper om de villkor som råder inom marknaden för tolkning och översättning inom offentlig sektor

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av handläggning inom offentlig sektor
  • Erfarenhet av pedagogiskt arbete och examination på högre nivå
  • Erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling eller projektledning
  • Mycket goda kunskaper i minst ett främmande språk
Vi kommer i rekryteringsarbetet fästa mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Mer information

Avser en tillsvidareanställning som inleds med 6-månaders provanställning och ett vikariat på 6 månader med möjlighet till förlängning.

Ansökan

Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast den 17 augusti 2020.

Kontaktpersoner


Anette Bergholm, enhetschef, telefon 08-700 06 08
Anna Sundmark, handläggare, telefon 08-700 08 89
Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48
Hanne Konradsson, ST, telefon 08-700 07 88

Övrigt

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Månadslön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat